Annons

Mannen som visste alltUngdomssynder springer ikapp slarver: ”Som på film”

Dubbelt Booker-nominerade författaren Deborah Levy.
Dubbelt Booker-nominerade författaren Deborah Levy. Foto: Sheila Burnett, Natan Dvir/TT

En av samtidslitteraturens verkligt intressanta författare är tillbaka. Den här gången skriver Deborah Levy om Saul som älskat men också försummat människorna omkring sig. Och som inte längre kan hålla rätt på sina minnen.

Under strecket
Publicerad

Brittiska författaren och dramatikern Deborah Levy debuterade 1989 med romanen ”Beautiful mutants” och har bl a skrivit pjäser för Royal Shakespeare Company.

Foto: Illustration: NorstedtsBild 1 av 1

Vi idealiserar ordning och lugn, men dras obönhörligen till kaos. Det menar Deborah Levy i ”The cost of living” (2018), en essämemoar om skilsmässa och skrivande, kris och kreativitet, och konstaterar att hon till och med har börjat tro att kaos är det vi innerst inne vill ha. Hon skriver: ”Livet rasar samman. Vi försöker ta oss samman och hålla ihop det. Och sedan inser vi att vi inte vill hålla ihop det.” (Min översättning.)

Skulle Saul Adler hålla med sin skapare om detta? Kanske. Han är huvudperson i Deborah Levys åttonde och senaste roman ”Mannen som visste allt”. Och är det något man kan säga om historikern Sauls liv så är det att det är rörigt. Hur kaotiskt det faktiskt är blir han – och läsaren! – dock gradvis medveten om, när det som såg ut som en sammanhängande livsberättelse bit för bit faller sönder i osorterade fragment.

Annons
Annons
Annons