Unga tjejer shoppar oftare - men killar för mer

Unga tjejer är mer klädintresserade än killar, men det är killarna som lägger mest pengar på kläder. Kläder, musik och elektronikprylar handlas gärna på nätet, men tre av fyra shoppar helst på stan.

Under strecket
Publicerad
Annons

Tjejer shoppar ofta och gärna, killar gör det mer sällan och mer motvilligt. Men spenderar ändå mer. Det visar en konsumtionsstudie som ungdomssajten Lunarstorm har gjort med 3 500 personer mellan 15 och 25 år.
70 procent av tjejerna svarar att kläder är det område man lägger mest pengar på, följt av skönhetsprodukter och godis. Killarna lägger också mest pengar på kläder, men bara 41 procent uppgav att det var huvudområdet. Därefter kommer hämtmat, följt av godis.
När killarna handlar kläder är de dock dyrare. Andelen killar som lägger mer än tusen kronor per månad på kläder uppgår till 17 procent, medan andelen för tjejerna är 8 procent. 64 procent av tjejerna handlar kläder för mindre än 500 kronor per månad, medan 57 procent av killarna klarar sig på under 500 i månaden.
När tjejer handlar på nätet är det kläder, musik, filmer och biljetter som är intressant. Killarna köper helst film, följt av elektronik, tv-spel och musik. Både killar och tjejer ogillar att handla mat på nätet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons