X
Annons
X

Unga ställer högre krav på schysst företagande

Unga svenska konsumenter värderar starkt varumärken som lever upp till etik och ansvarsfrågor. Men trots att bolag åtar sig stora hållbarhetsprojekt fortsätter nya skandaler att uppdagas i näringslivet. Mobiloperatören Vimla vill ta ansvarstagandet ett steg längre och har nu bestämt att ge bort en del av vinsten till välgörenhet.

– Vi ska inte sticka under stol med att vi har våra egna intressen. Men vi tycker inte att man bara ska jobba mot att vinstmaximera utan också ha en verksamhet som tjänar fler syften, säger mobiloperatören Vimlas grundare och affärsansvarige Johan Littorin.
– Vi ska inte sticka under stol med att vi har våra egna intressen. Men vi tycker inte att man bara ska jobba mot att vinstmaximera utan också ha en verksamhet som tjänar fler syften, säger mobiloperatören Vimlas grundare och affärsansvarige Johan Littorin. Foto: Tomas Oneborg

Stockholmsbörsens tungviktare har på senare år blivit kraftigt ifrågasatta för sin brist på etik och socialt ansvar. På ena sidan utreds exempelvis Telia för korruptionsaffärer i Eurasien medan Nordea riskerar miljardböter efter avslöjande om avancerade skatteupplägg.

– Vi ska inte sticka under stol med att vi har våra egna intressen. Men vi tycker inte att man bara ska jobba mot att vinstmaximera utan också ha en verksamhet som tjänar fler syften, säger mobiloperatören Vimlas grundare och affärsansvarige Johan Littorin.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X