Annons
X
Annons
X

Unga ställer högre krav på schysst företagande

Unga svenska konsumenter värderar starkt varumärken som lever upp till etik och ansvarsfrågor. Men trots att bolag åtar sig stora hållbarhetsprojekt fortsätter nya skandaler att uppdagas i näringslivet. Mobiloperatören Vimla vill ta ansvarstagandet ett steg längre och har nu bestämt att ge bort en del av vinsten till välgörenhet.

[object Object]
– Vi ska inte sticka under stol med att vi har våra egna intressen. Men vi tycker inte att man bara ska jobba mot att vinstmaximera utan också ha en verksamhet som tjänar fler syften, säger mobiloperatören Vimlas grundare och affärsansvarige Johan Littorin. Foto: Tomas Oneborg

Stockholmsbörsens tungviktare har på senare år blivit kraftigt ifrågasatta för sin brist på etik och socialt ansvar. På ena sidan utreds exempelvis Telia för korruptionsaffärer i Eurasien medan Nordea riskerar miljardböter efter avslöjande om avancerade skatteupplägg.

Samtidigt ställer yngre konsumenter högre krav på att entreprenörer agerar schysstare mot samhället. Det visar nya siffror från analysföretaget Insight One som i samarbete med TNS Sifo har kartlagt fram attityder, värderingar och konsumtionsmönster hos olika målgrupper.

Det går helt enkelt inte att bygga ett varumärke och samtidigt bete sig som ett svin i tredje världen.

Annons
X

Den den yngre målgruppen, som i stort sett bor i stor- och universitetsstäder och som till hög grad representeras av 16–24-åringar, instämmer 26 procent helt och hållet med påståendet att de ”föredrar att handla varumärken från företag som uppträder etiskt”. Det kan jämföras med cirka 14 procent bland svenskar i stort.

Samtidigt instämmer 60 procent helt/delvis med samma påstående, vilket kan ställas mot 45 procent av svenskarna i stort.

– Det går helt enkelt inte att bygga ett varumärke och samtidigt bete sig som ett svin i tredje världen, säger Johan Lundin på analysföretaget när han talar om bristerna i miljö- och arbetsvillkor hos många internationella bolag.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Han har under flera år sett ett växande krav på socialt företagande hos den unga befolkningen. En bidragande orsak är att digitaliseringen har lett till en snabbare nyhetsspridning vilket har stärkt medvetandet hos konsumenten, menar Lundin.

    Hos samma målgrupp går det också att se liknande mönster på andra relaterade frågor om välgörenhet, hållbarhet och jämställdhet. Trots att de yngre har mindre pengar att röra sig med, visar siffrorna från Insight One att målgruppen hellre väljer att köpa av ett varumärke som är etiskt försvarbart än ett som är billigast.

    – Den yngre målgruppen borde egentligen tänka på prisnivån om man ser till deras ekonomi. Man vet inte riktigt varför det är så. Men jag tror att ett ökat välstånd och andra tillgodosedda behov hos yngre gör att de bryr sig mer om andra värden än bra material och priser, säger Lundin.

    Runtom i världen finns det kända exempel på företag som svarat på de yngres behov och som löser samhällsproblem baserade på affärsmässiga metoder – även kallat socialt entreprenörsskap. Ett exempel är Ben & Jerry's som har satsat 2,4 miljoner euro i kampen mot klimatförändringar och samtidigt värnar om att glassproduktionen ska vara hållbar för både människa och natur. Förra året lanserade också det Coca–Cola-ägda juicebolaget Innocent kampanjen ”Den Stora Stickningen”, med syftet att samlat in pengar till Röda Korsets verksamhet för och med äldre.

    I år har även Telenorägda mobiloperatören Vimla tagit en starkare ställning ansvarsfrågor och gick i mars ut med en kampanj att skänka en del av vinsten till välgörenhet. Fram till augusti kan därför mobilkunderna rösta om de vill skänka 150 000 kronor till antingen Djurens Rätt, Mind eller RFSL.

    – Det är en förändring som vi gjorde ganska nyligen och som går i linje företagets affärsidé att göra samhället lite schysstare, säger Vimlas grundare och affärsansvarige Johan Littorin och fortsätter:

    – I september nomineras tre nya organisationer och så kommer det fortgå, tillägger han.

    Men ambitionerna tar inte slut där. Enligt Vimlas grundare och affärsansvarige Johan Littorin, är förhoppningarna att bolaget ska vara en plattform för andra typer av socialt ansvar. Ett bolag som inte bara skänker pengar utan också hjälper till att samla folk för att göra någon slags insats.

    – I förlängningen kommer Vimlas användare att själva kunna nominera initiativ som de brinner för. Och målet är att inte bara kunna bidra med pengar utan att Vimlas forum blir en plattform för att mobilisera hjälpinsatser. Målet är att vi donerar pengar samtidigt som vi och våra medlemmar fysiskt hjälper till med ett lokalt projekt, säger Littorin.

    Vi pratar hellre om skillnaden vi gör än pengarna vi lägger.

    Vimla-chefen säger att bolagets affärsidé inte bara går ut på att skänka pengar till välgörenhetsorganisationer med 90-konton. Det handlar snarare om ett välgörande arbete som engagerar kunderna, som kan ge ett tydligt resultat och där företaget är transparent med vart pengarna skickas.

    – Vi pratar hellre om skillnaden vi gör än pengarna vi lägger, säger Littorin.

    Även om de svenska storföretagen också åtar sig samhällsansvar, som ofta går under termen Corporate Social Responsibility (CSR), ska det inte förväxlas med det sociala entreprenörsskapet som Vimla bedriver, enligt Littorin.

    – Klassiskt CSR-arbete är ett väldigt gammalmodigt sätt förhålla sig till hållbarhetsfrågor. Det är mer något som storföretagen gör för att kunna svara "ja" på frågan "jobbar ni med välgörenhet?". Storbolagen gör sig själva en otjänst när de driver CSR-projekt separat från företagets verksamhet, säger han och fortsätter:

    – Vi vill inte se det här som något vi gör vid sidan om. Det här är ett initiativ som vi ofta pratar om under våra möten. Vi ska inte sticka under stol med att vi har våra egna intressen. Men vi tycker inte att man bara ska jobba mot att vinstmaximera utan att också ha en verksamhet som tjänar fler syften.

    Annons

    – Vi ska inte sticka under stol med att vi har våra egna intressen. Men vi tycker inte att man bara ska jobba mot att vinstmaximera utan också ha en verksamhet som tjänar fler syften, säger mobiloperatören Vimlas grundare och affärsansvarige Johan Littorin.

    Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X