Annons

Venedigbiennalen, 58:e upplagan ”May you live in interesting times” Unga konstnärer visar oroande verk om samtiden

Lara Favarettos, ”Thinking head”, sveper in entrén till centralpaviljongen i Giardini i dimmoln.
Lara Favarettos, ”Thinking head”, sveper in entrén till centralpaviljongen i Giardini i dimmoln. Foto: Andrea Avezzu/La Biennale di Venezia

Målande industrirobotar och hisnande digitala effekter. Årets upplaga av Venedigbiennalen, världens mest prestigefulla konstevenemang, är en komplex och djuplodande jätteutställning som tar upp vår tids stora frågor.

Publicerad

Den första dagen av förhandsvisningar på årets Venedigbiennal då konstbransch, museifolk, vip-ar och journalister från stora medier släpps in för att i relativ lugn och ro beskåda de mängder av konst som ställs ut fylldes jag av entusiasm. Huvudutställningen i det gigantiska gamla repslageriet i Arsenale-området och den centrala paviljongen i biennalparken Giardini är så visuellt kraftfull. Medan Giardini är en härligt förvirrande labyrint har Arsenale försetts med sex meter höga innerväggar av plywood som leder besökaren genom en dramaturgiskt genomtänkt bana samtidigt som de skapar välbehövligt lugn kring de enskilda verken.

Biennalens konstnärliga ledare amerikanen Ralph Rugoff, 62, till vardags chef för konsthallen Hayward gallery i London, presenterar flera nya grepp. Han har fokuserat på nu levande, mestadels ganska unga konstnärer med nya verk, till skillnad från tidigare curatorer som gärna mixat in något bortglömt ur konsthistorien. Dessutom har deltagarnas antal begränsats till 79. De utvalda visar upp sin förmåga att arbeta i olika tekniker i såväl Arsenale som Giardini.

Liu Wei, ”Microworld”, 2018. Konstnären är inspirerad av mikrokosmos som han återger i stor skala.

Foto: Italo Rondinella/La Biennale di Venezia Bild 1 av 13

Tomás Saraceno, ”Aero(s)cene”, 2019. Intill en molnskulptur låter Saraceno ett ljudverk påminna om de signaler som i takt med klimatförändringen allt oftare varnar för översvämningar i Venedig.

Foto: Italo Rondinella/La Biennale di Venezia Bild 2 av 13

Teresa Margolles, ”Muro Ciudad Juarez”, 2010. Betongblock. Verket återskapar en mur i mexikanska gränsstaden Ciudad Juarez. Kulhålen påminner om narkotikaligornas våld.

Foto: Francesco Galli/La Biennale di Venezia Bild 3 av 13

Alex Da Corte, ”The decorated shed”, 2019. En modell av en amerikansk förort hämtad ur en tv-serie och försedd med kedjerestaurangernas reklamskyltar.

Foto: Francesco Galli/La Biennale di Venezia Bild 4 av 13

Zanele Muholi, ur sviten ”Somnyama Ngonyama, Hail the dark lioness”, 2015–2018. Den sydafrikanska konstnärens lek med afrikanska identiteter inleder varje sektion i Arsenale.

Foto: Italo Rondinella/La Biennale di Venezia Bild 5 av 13

Margaret och Christine Wertheim, ”Pod worlds – beaded”, 2005–2016. Ett kollektivt arbete som utifrån de hotade korallrevens uppbyggnadsprinciper återskapat dem i virkningar och pärlbroderier.

Foto: Francesco Galli/La Biennale di Venezia Bild 6 av 13

Tarek Atoui, ”The ground”, 2018. Libanesisk-franske Atoui är gästprofessor på Konsthögskolan. Hans nyskapade instrument fyller en sal med aldrig tidigare hörda ljud.

Foto: Andrea Avezzu/La Biennale di Venezia Bild 7 av 13

Ryoji Ikeda, ”Data-verse 1”, 2019. Ikeda visualiserar ofattbara mängder av vetenskapliga data.

Foto: Andrea Avezzu/La Biennale di Venezia Bild 8 av 13

Christoph Büchel, ”Barca nostra”, 2018–2019. Skeppsvrak i vilket omkring 800 personer drunknade utanför Lampedusa den 18 april 2015.

Foto: Italo Rondinella /La Biennale di Venezia Bild 9 av 13

Sun Yuan & Peng Yu, ”Can’t help myself”, 2016. Blandteknik. Installationsvy i Giardini.

Foto: Francesco Galli/La Biennale di Venezia Bild 10 av 13

Arthur Jafa, ”Big wheel”, 2018. Kedjor, fälgar, däck och navkapslar.

Foto: Italo Rondinella/La Biennale di Venezia Bild 11 av 13

Haris Epaminonda, ”Vol. XXVII”, 2019. Blandteknik. Installationsvy i Arsenale.

Foto: Andrea Avezzu/La Biennale di Venezia Bild 12 av 13

Tarek Atoui, gästprofessor på Kungliga Konsthögskolan som ställer ut sitt verk ”The ground” på biennalen, spelade på sina nyskapande instrument i Studio Giardini i Venedig.

Foto: SvD Bild 13 av 13
Annons
Annons
Annons
Annons