Hela denna artikel är en annons

Undvik bli lurad när du handlar online

Foto: Vadym Drobot

Känner du dig osäker när du handlar på nätet?

Väljer du att betala med Klarna får du ett starkt köpskydd och minskar risken att bli lurad online.

– Att Klarna står för risken om varan inte dyker upp ger konsumenten en stor trygghet, säger Sebastian Runvik, Nollmissionsgeneral på Klarna.

Vad händer om varan du beställt inte kommer fram eller är trasig? I Sverige har vi ett lagstiftat köpskydd för konsumenter – trots det händer det att företag inte vill ta ansvar när en beställning inte blir som det var tänkt. Det kan till exempel bero på att företaget inte är seriöst eller har hunnit gå i konkurs. Har du då redan betalat för varan kan det bli svårt att få tillbaka pengarna.

Klarna grundades för att kunna erbjuda det starka konsumentskydd som en faktura innebär till konsumenter som handlar online. Klarnas produkter förändrade balansen mellan handlare och konsumenter – tack vare fakturan slapp konsumenterna stå för all risk vid en beställning, vilket varit fallet tidigare.

Klarnas betallösning är numera en vanlig syn när man handlar online. Väljer du att betala med Klarna har du stor möjlighet att styra transaktionen för att minska din risk att bli lurad. Du kan betala direkt, dela upp köpet i mindre betalningar eller betala senare med en avgiftsfri faktura.

Läs mer om Klarnas köparskydd för konsumenter klarna.com

Digitalt samhälle ställer nya krav

Både handlare och köpare känner sig trygga med Klarna – eftersom Klarna står för risken vid köpet. Det förklarar de stora framgångarna företaget haft det senaste årtiondet.

– För många är vetskapen att Klarna står för risken om leveransen inte lever upp till förväntningarna en stor trygghet. Att du som konsument inte behöver ligga ute med pengar innan du har varan i händerna är tveklöst ett starkt konsumentskydd anpassat för ett digitalt samhälle. Det är en av anledningarna till den avgiftsfria fakturans popularitet, säger Sebastian Runvik, Nollmissionsgeneral på Klarna.

Varje kvartal undersöker Klarna vilka betalningsmetoder Sveriges konsumenter föredrar vid köp online.

– Idag uppger 42 procent av Sveriges konsumenter att de är mer positivt inställda till en onlinebutik om Klarna erbjuds som betalningslösning – mycket tack vare den trygghet det skänker konsumenten, säger Sebastian Runvik.

Läs mer om Klarnas köparskydd för konsumenter klarna.com

Tips för att minska risken att bli lurad:

  • Kontrollera butiken innan beställningen. Att butiken har bra omdömen på prisjämförelsesajter och har funnits ett tag är positiva tecken.
  • Var skeptisk – om en butik erbjuder en vara extremt billigt kanske det är något fuffens på gång. Låter det för bra för att vara sant gäller det att se upp.
  • Betala i efterhand om det går – så slipper du förlora pengar om varan inte skulle dyka upp. Det ger dig också ett bättre förhandlingsläge om varan är defekt.
Annons
Annons
Annons