Annons
X
Annons
X

Så slipper du oseriösa flyttfirmor

Ska du flytta? Gör ett grundligt jobb med att kolla upp firman innan du bokar den. Det finns gott om oseriösa aktörer, i alla fall i storstäderna.

Kommunernas konsumentvägledare får ofta klagomål från människor som har problem med flyttfirman.

Det handlar mest om skadat gods eller skyhöga räkningar.

– Man ska ringa oss innan man anlitar en flyttfirma och be om råd, men det är sällan någon som gör det. Det är tyvärr ofta svårt att göra något efteråt, konstaterar Arvo Kiusalaas, konsumentvägledare i Bromma.

Annons
X

Det blir nämligen ofta missförstånd mellan kunden och flyttfirman. Det kan handla om allt från hur lång tid flytten ska ta till vad flyttfirman ska göra, priset per timme, extra avgifter eller slutpris.

Arvo Kiusalaas betonar att man alltid ska ha ett skriftligt avtal med flyttfirman. Då finns bevis för vad man har kommit överens om.

Det gäller inte minst när det handlar om priset för flytten, där kan kostnaderna skena om du har löpande räkning.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Det allra bästa är att ha ett fast pris för hela flytten. Det näst bästa är löpande räkning med ett tak. Det sämsta är löpande räkning, då vet man aldrig var priset hamnar, säger Arvo Kiusalaas.

    I samband med att priset förhandlas ska du tala om vilka föremål som ska flyttas och om du har skrymmande möbler, ett piano, andra tunga saker eller antika föremål. Det tar flyttfirman ofta extra betalt för.

    Kom också överens om flyttuppdragets omfattning. Vem demonterar, packar, packar upp och så vidare. Ska du packa kartongerna själv finns tips på flyttfirmornas hemsidor hur du ska göra. Glöm inte att alla överenskommelser ska sättas på pränt.

    Om ni inte har avtalat ett pris stadgar de allmänna flyttbestämmelserna i Bofast 2000 ett fast pris för flytten.

    – Betala inte innan tjänsten är utförd. Det är om inte annat ett bra påtryckningsmedel om allt inte fungerar som det ska, säger Alem Tensaye, jurist på Konsumentverkets (KOV) rättsavdelning.

    När det blir fel och saker går sönder måste man dokumentera det. Handlar det om skadade föremål av större värde kan en värderare bedöma kostnaden för skadan. Men det kan vara svårt att fastställa i vilket skick föremålet var innan flytten, det gäller att ha foton.

    Om dina möbler/saker blir skadade i samband med flytten ska du reklamera skadan direkt till flyttfirman. Om inte det går kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Ett problem är nämligen att det kan vara svårt att få tag i flyttfirman efteråt, det händer att flyttfirmor går i konkurs.

    – Ta referenser från andra som anlitat firman och kontrollera om den har anmälningar hos Allmänna reklamationsnämnden, säger Arvo Kiusalaas.

    Det är alltså a och o att du kontrollerar flyttfirman noga innan du bokar den.

    – Ta reda på om firman har F-skattsedel. Det kollar du hos Skatteverket, eller så kan flyttfirman intyga det skriftligt, säger Alem Tensaye.

    Flyttföretaget måste ha en ansvarsförsäkring som täcker eventuella skador på godset. Fråga också om flyttfirman tillämpar de allmänna bestämmelser som finns för flyttbranschen i Bohag 2000.

    Skriv ned vad du har för saker och dokumentera vilket skick de är i innan flytten går, i alla fall när det gäller ömtåliga saker och sådant som är värdefullt.

    Sveriges Möbeltransportörers Förbund (SMF) organiserar 32 av landets flyttfirmor. De som är medlemmar i SMF förbinder sig att visa att de kan utföra jobbet med god kvalitet och de måste dokumentera sina rutiner.

    – De måste visa att de har koll på läget. Vi rekommenderar att anlita en firma som är medlem i SMF. Då vet man att alla försäkringar och tillstånd finns, säger Gunnar Gudmundsson, generalsekreterare för SMF.

    Varför har ni inte fler medlemmar, det måste finnas massor av flyttfirmor i Sverige?

    – Medlemsavgiften på 9 700 kronor avskräcker en del. Sen måste man införa branschstandard om man ska vara med, det kostar omkring 50 000 kronor. Man måste visa att man har koll på läget och vi gör kvalitetsuppföljningar, det avskräcker väl en del, säger Gunnar Gudmundsson.

    En flyttfirma måste exempelvisha transportförsäkringar som täcker värdet av det gods som flyttas och firman ska följa Bohag 2000. Vidare ska kunden ges möjlighet att teckna tilläggsförsäkringar om det är extra värdefullt eller känsligt gods som ska flyttas.

    – Många flyttföretag är små, de har en stark lokal förankring och gott rykte. Det är däremot lättare att göra ett dåligt jobb i storstaden, säger Gunnar Gudmundsson.

    Annons
    Annons
    X
    Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X