”Underskatta aldrig en underdog – jag är bevis”

”Jag ska inte flytta till Bahamas och dricka drinkar. Jag lever inte annorlunda. Jag bor fortfarande kvar i min lägenhet”, säger Noel Abdayem efter miljardaffären.
”Jag ska inte flytta till Bahamas och dricka drinkar. Jag lever inte annorlunda. Jag bor fortfarande kvar i min lägenhet”, säger Noel Abdayem efter miljardaffären. Foto: Emma-Sofia Olsson

För andra året i rad är tandläkaren, filantropen och entreprenören Noel Abdayem nominerad till SvD Affärsbragd. Ett år som bjudit på motgångar – och en miljardaffär.

Under strecket
Publicerad
Noel Abdayem har haft ett annorlunda år. Inte bara har pandemin satt hinder för tillväxt, han har dessutom sålt företaget och blivit storägare i Bayn, ett hälsovarumärkeskonglomerat.

Noel Abdayem har haft ett annorlunda år. Inte bara har pandemin satt hinder för tillväxt, han har dessutom sålt företaget och blivit storägare i Bayn, ett hälsovarumärkeskonglomerat.

Foto: Emma-Sofia Olsson
I nya koncernen blir Noel Abdayem vice vd och operativ chef.

I nya koncernen blir Noel Abdayem vice vd och operativ chef.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Humble påverkades tidigt av pandemin eftersom de köper in bambun i tandborstarna från Kina.

Humble påverkades tidigt av pandemin eftersom de köper in bambun i tandborstarna från Kina.

Foto: Emma-Sofia Olsson
”Underskatta aldrig en underdog. Oavsett ursprung, oavsett ålder och oavsett om man har en konstig idé går det att lyckas. Det är jag ett bevis på”, säger Noel Abdayem om varför läsarna ska rösta på honom och Humble i SvD Affärsbragd 2021.

”Underskatta aldrig en underdog. Oavsett ursprung, oavsett ålder och oavsett om man har en konstig idé går det att lyckas. Det är jag ett bevis på”, säger Noel Abdayem om varför läsarna ska rösta på honom och Humble i SvD Affärsbragd 2021.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Annons
SvD Affärsbragd 2021 - rösta här! | SvDsvd.se

Ett omtumlande år har passerat sedan förra omgången. Pandemin har lett till att munvårdsbolaget The Humble Co, med sina numera världsberömda bambutandborstar, inte växt alls så snabbt som Noel Abdayem vant sig vid. Vi återkommer till det.

Men för Abdayem har det också varit ett mycket framgångsrikt år. Minst sagt.

För bara några veckor sedan blev det klart att hans bolag fusioneras med First North-listade hälsovarumärkeskonglomeratet Bayn. Noel Abdayem blir störste ägare och den noterade koncernen byter namn till Humble Group.

– Jag har inte behov av att sälja, men för mig har det alltid varit viktigt att veta vad Humble är värt.

Att det blev just Bayn har sina skäl. Koncernen köpte för några år sedan proteinbolaget Pandy, där Noel Abdayem var delägare. Sedan dess har han hållit kontakten med Bayns vd Simon Petrén och letat efter något att göra tillsammans.

Annons
Annons
Noel Abdayem har haft ett annorlunda år. Inte bara har pandemin satt hinder för tillväxt, han har dessutom sålt företaget och blivit storägare i Bayn, ett hälsovarumärkeskonglomerat.

Noel Abdayem har haft ett annorlunda år. Inte bara har pandemin satt hinder för tillväxt, han har dessutom sålt företaget och blivit storägare i Bayn, ett hälsovarumärkeskonglomerat.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Noel Abdayem har haft ett annorlunda år. Inte bara har pandemin satt hinder för tillväxt, han har dessutom sålt företaget och blivit storägare i Bayn, ett hälsovarumärkeskonglomerat. Foto: Emma-Sofia Olsson

Bayn köper nu 100 procent av Humble, där Noel Abdayem tar huvuddelen av likviden i aktier.

Innan affären hade Noel Abdayem undersökt möjligheten till en rak börsnotering av Humble. Bankirerna ansåg att förutsättningarna var goda. Enligt uppgifter värderades Humble i affären med Bayn till 1,1 miljarder kronor. I en egen notering hade prislappen varit högre.

– Nu får vi en väldigt bra plattform och kan växa vidare.

SvD Affärsbragd 2021 - rösta här! | SvDsvd.se

Sju år efter att han startade Humble har Noel Abdayem alltså mer pengar än han kan göra av med och är största ägare i ett noterat bolag med ett totalt marknadsvärde på tre miljarder kronor. Men han har inga planer på att luta sig tillbaka, utan tänker fortsätta bygga bolag och jobba med entreprenörskap.

– Pengar är inte allt. Men pengar behövs när jag ska fortsätta att bygga mina företag och göra mitt avtryck i världen, säger han.

– Jag sålde Humble men det betyder inte att jag ska flytta till Bahamas och dricka drinkar. Jag lever inte annorlunda. Jag bor fortfarande kvar i min lägenhet.

Annons
Annons
I nya koncernen blir Noel Abdayem vice vd och operativ chef.

I nya koncernen blir Noel Abdayem vice vd och operativ chef.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Humble påverkades tidigt av pandemin eftersom de köper in bambun i tandborstarna från Kina.

Humble påverkades tidigt av pandemin eftersom de köper in bambun i tandborstarna från Kina.

Foto: Emma-Sofia Olsson
I nya koncernen blir Noel Abdayem vice vd och operativ chef. Foto: Emma-Sofia Olsson

På väggen, bakom en gardin vid skrivbordet, har Noel Abdayem satt upp ett A3-ark med texter, bilder och datum.

– Det här brukar jag aldrig visa för någon. Det är min ”dream map”, säger han och pekar på bilderna som symboliserar hans mål: en bra kropp (”just det målet är långt borta, ha ha.”), hus, familj och barn, för att nämna några.

I nya koncernen blir Noel Abdayem vice vd och operativ chef, och ska hjälpa portföljbolagen att växa.

– Jag är inget geni på att driva bolag, men jag har gjort alla misstag och jag har gått på alla minor. Så bara genom att förhindra att man gör några av mina misstag, så kanske man kan göra samma resa som vi gjorde på sju år, fast på tre år?

Humble märkte tidigt av coronapandemin. Bambun i tandborstarna köps in från Kina, där smittan spreds först. Men den stora effekten kom när inköparna i apoteks- och dagligvarukedjorna tryckte på stoppknappen. De viktigaste marknaderna – Tyskland, Frankrike och Storbritannien – stängde butikerna. Mässorna ställdes in.

– Vi har omsatt ungefär lika mycket som förra året, och gjorde en väldigt bra vinst. Men tillväxten försvann. Vi är vana att växa 50 till 100 procent per år.

Humble påverkades tidigt av pandemin eftersom de köper in bambun i tandborstarna från Kina. Foto: Emma-Sofia Olsson
Annons
Annons
”Underskatta aldrig en underdog. Oavsett ursprung, oavsett ålder och oavsett om man har en konstig idé går det att lyckas. Det är jag ett bevis på”, säger Noel Abdayem om varför läsarna ska rösta på honom och Humble i SvD Affärsbragd 2021.

”Underskatta aldrig en underdog. Oavsett ursprung, oavsett ålder och oavsett om man har en konstig idé går det att lyckas. Det är jag ett bevis på”, säger Noel Abdayem om varför läsarna ska rösta på honom och Humble i SvD Affärsbragd 2021.

Foto: Emma-Sofia Olsson

Som en sann entreprenör såg han en möjlighet i munskydd. Engångsskydden, anser han, är fula, dyra och inte miljövänliga. Bara på svenska Ica har Humble nu sålt 250 000 tygmunskydd på tre månader.

Men för verklig tillväxt, och för att få ut bambutandborstarna, måste världen öppna upp igen.

– Jag saknar att vara global på riktigt. Vi kunde åka runt på mässor i hela världen, presentera varumärket för nya människor. Nu har vi inte varit på en mässa sedan 2019. Jag säger inte att vardagen blir tråkigare. Men den blir mer enformig.

”Underskatta aldrig en underdog. Oavsett ursprung, oavsett ålder och oavsett om man har en konstig idé går det att lyckas. Det är jag ett bevis på”, säger Noel Abdayem om varför läsarna ska rösta på honom och Humble i SvD Affärsbragd 2021. Foto: Emma-Sofia Olsson

Varför ska läsarna rösta på dig?

– Underskatta aldrig en underdog. Oavsett ursprung, oavsett ålder och oavsett om man har en konstig idé går det att lyckas. Det är jag ett bevis på. Jag är utländsk, jag är 29 år och började tillverka. Och du måste inte ta in externt kapital. Och du kan växa organiskt, du behöver inte ta in kapital.

SvD Affärsbragd 2021 - rösta här! | SvDsvd.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons