Annons

GränslandetUndergångsstämning vid festival under bron

Dirigenten Christian Karlsen har tagit fasta på Trädgården som metafor för mänsklighetens utsatthet i årets festivalkoncept.
Dirigenten Christian Karlsen har tagit fasta på Trädgården som metafor för mänsklighetens utsatthet i årets festivalkoncept. Foto: Nadja Sjöström

Årets upplaga av festivalen ”Gränslandet” öppnar med Philip Glass och John Williams. En stämning av amerikansk Ragnarök vilar över kvällen, tycker SvD:s Sofia Nyblom.

Publicerad

I skärningspunkten mellan det urbana och det vilda bjuder ”Gränslandet” under två dagar in till möten i klubbmiljö med udda verk ur konstmusikrepertoaren. Över scenen inne på Trädgårdens stora gård snurrar ett solsystem av glittrande diskobollar.

Den bräckliga oas av gemenskap och njutning som vilar under Skanstullbrons betongkropp är en förtrollande metafor för mänsklighetens belägenhet, vilket de konstnärliga ledarna Christian Karlsen och David Huang tagit fasta på i sitt tonsäkra koncept.

Pianisten David Huang framförde Bachs Goldberg-variationer sent på kvällen.

Foto: Nadja Sjöström Bild 1 av 2

En stämning av amerikansk Ragnarök vilar över kvällen, tycker SvD:s Sofia Nyblom.

Foto: Nadja Sjöström Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons