X
Annons
X
Recension

Oscar Furbacken, Fördolda vidder Undergången är nära

Assa Kauppis gestalter ligger likstela på marken medan Oscar Furbackens objekt talar om förgängelse. Håkan Nilsson ser två utställningar som leder tanken till en förestående apokalyps.

Assa Kauppi, detalj ur skulptursviten ”Frozen fright”. Foto: Beata Cervin/Galleri Andersson/Sandström
Läs mer om Vårens konstutställningar 2017

Oscar Furbacken gör gärna en stor sak av det småskaliga. Tidigare har han visat enorma förstoringar av obetydliga lavor, mossa och annan liten växtlighet som annars obemärkt omger oss i vardagen. I Furbackens hantering blir dessa till abstrakta mönster, landskap och hela världar.

Utställningen "Fördolda vidder" är en fortsättning på detta arbete. I synnerhet videoverket "Close studies III" hänger tydligt samman med hans tidigare studier av olika mikrokosmos, här dokumenterat i Rom. Det är fascinerande världar som Furbacken öppnar för oss. De påminner oss om hur komplext och storslaget livet är även i dess minsta detalj och samtidigt om hur lätt det är att förbise och glömma bort detta.

Assa Kauppi, detalj ur skulptursviten ”Frozen fright”.

Foto: Beata Cervin/Galleri Andersson/Sandström Bild 1 av 6

Oscar Furbacken, detalj av fotoinstallationen ”Conciliatory gate”, fotoutskrift på polywall, svart MDF, 2017.

Foto: Susanne Pettersson Gallery Bild 2 av 6

Oscar Furbacken, detalj av betongobjekt ”Chambers #3”, 2017.

Foto: Susanne Pettersson Gallery Bild 3 av 6

Assa Kauppi, ”Frozen fright”, installationsvy på Galleri Andersson/Sandström.

Foto: Beata Cervin/Galleri Andersson/Sandström Bild 4 av 6

Assa Kauppi, ”Frozen fright”, installationsvy på Galleri Andersson/Sandström.

Foto: Beata Cervin/Galleri Andersson/Sandström Bild 5 av 6

Assa Kauppi, detalj ur skulptursviten ”Frozen fright”.

Foto: Beata Cervin/Galleri Andersson/Sandström Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X