Annons

Under vardagen öppnas avgrunden

Den norske författaren Kjell Askildsen skriver prosa genom att vänta ut de rätta replikerna

Publicerad

Kjell Askildsen väntar på en replik. Fyra, fem sidor in i en ny novell – den tredje han givit sig i kast med sedan den senaste novellsamlingen Et stort øde landskap kom ut för snart tre år sedan – har skrivprocessen stannat av. Fjorton dagar har gått, repliken har ännu inte infunnit sig; men han vet att det är mödan värt att vänta: repliken kommer så småningom. Det är knappast något särskilt effektivt sätt att skriva prosa på, men sådan är Askildsens metod. I början finns bara en bild; och vad som sedan sker med bilden och den berättelse som växer ur den är en gåta. också för Askildsen själv. Är bilden stark och mångtydig nog ger det sig så småningom, säger han och hämtar ett exempel ur en av novellerna i det senaste urvalet, Spiken i kirsebærtreet:

– Det började med att jag såg en ung man stå vid ett fönster i ett hus och se ned på trädgården där hans mor slår in en spik i ett körsbärsträd. Ingenting annat än det. Sedan gick en tid och jag förstod att mannen måste gå ned i trädgården och prata med sin mor och sedan förstod jag att fadern var död. Det fanns en bror också. Men jag har aldrig förstått vad spiken i körsbärsträdet har med alltihop att göra. Det var bara den bild som gav det hela.

Annons
Annons
Annons