Ull ny inkomstkälla för svenska fårbönder

Ull har länge varit en förlustaffär för svenska fårbönder. 2018 importerades ull för miljontals kronor från utlandet. Arkivbild.
Ull har länge varit en förlustaffär för svenska fårbönder. 2018 importerades ull för miljontals kronor från utlandet. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Filippa K, Acne och Mini Rodini – tre svenska klädmärken som nu gör kläder av svenskt ull. I stället för att vara en kostnad blir ull en inkomstkälla att räkna med för Sveriges fårbönder.

Under strecket
Emilia Söderholm / TT
Publicerad
Annons

Modebranschen och ett tiotal svenska fårbönder har tillsammans startat "The Swedish wool initiative". Ett initiativ där flera stora märken inom modebranschen köper och använder sig av svensk ull – som annars hade bränts upp.

Claudia Dillmann är fårägare och ull-och skinnansvarig i Svenska Fåravelsförbundet. Hon inventerar hur mycket ull som finns att tillgå och i nuläget rör det sig om cirka tre ton ull från fårägare i Sverige.

Annons
Annons
Annons