Uefa-basen tror på snygga spelare

Det europeiska fotbollsförbundet Uefas svenske ordförande Lennart Johansson konstaterar i en radio-intervju med brittiska BBC att företagen skulle kunna använda de kvinnliga spelarna bättre i sin marknadsföring.

Under strecket
SvD, TT
Publicerad
Svettig och snygg, då säljer Hanna Ljungberg bättre, enligt UEFA-basen Lennart Johansson.

Svettig och snygg, då säljer Hanna Ljungberg bättre, enligt UEFA-basen Lennart Johansson.

Annons

Det skulle handlat om Norge och Tyskland och söndagens EM-final. I stället har nu svensken Lennart Johansson hamnat i fokus efter en radiointervju med BBC.
Det finns mycket att göra, för att främja damtotbollen och för företagen att använda spelarna i reklam för produkter riktade till kvinnor, anser Johansson.

I intervjun som skedde i samband med torsdagens EM-semifinal mellan Norge och Sverige talade han om EM och damfotbollens utveckling.
Men också om hur man hur i framtiden ska marknadsföra damfotbollen.
– Det finns många företag som skulle kunna ha användning av en tjej, svettig, som spelat i regnet och när hon kommer ut från omklädningsrummet så ser hon alldeles underbar ut.
– Om inte så får de finna sig i att bara få pengar när publiken kommer till matcherna.
– När det kommer till spelardräkterna så är det inget fel om dräkterna är trevliga. De ska ha spelardräkter som är designade av kvinnor, säger Johansson.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons