Annons
Recension

RokokomaskinerietUdda opera med kärlek till teatern

Loa Falkman, Flavio Papini, Methinee Wongtrakoon, Pontus Sundset och Henrietta Wallberg.
Loa Falkman, Flavio Papini, Methinee Wongtrakoon, Pontus Sundset och Henrietta Wallberg. Foto: Mats Bäcker

Drottningholmsteatern firar 250 år med en nyskriven opera där teatern själv spelar huvudrollen, en barockmusikal där kärleken till teatern står i centrum.

Under strecket
Publicerad

Henrietta Wallberg, Kerstin Avemo, Flavio Papini och Pontus Sundset.

Foto: Mats BäckerBild 1 av 2

Pontus Sundset och Elisabeth Meyer i ”Rokokomaskineriet”.

Foto: Mats BäckerBild 2 av 2

Klingande fanfarer inleder, som sig bör. Hela föreställningen är ju en lång hyllning till teatern där den spelas, i lager på lager av metaopera och teaterfetischism. Drottningholms slottsteater slog upp sina vackra portar 1766 och firar alltså i år 250 år. ”Rokokomaskineriet” är beställd som en födelsedagsgåva från Drottningholms vänner, vilket på premiären uppmärksammas med en liten överlämningsceremoni framför ridån.

Nyskrivna operor har annars bara spelats på Drottningholm vid enstaka tillfällen, så det är ett rätt speciellt evenemang för att fira jubileet. Tonsättare är Jan Sandström, som har en stor och omväxlande produktion bakom sig, bland annat en känd motorcykelkonsert men också flera operor.

Annons
Annons
Annons