Annons
X
Annons
X

Uber vill starta priskrig i Stockholm

Amerikanska limousinetjänsten Uber firar snart ett år i Stockholm. Nu lanserar man Uber X, en billigare variant med enklare bilar som enligt företagets vd Robin Reznik kommer att vara ”markant billigare” än de etablerade taxibolagen.

Pressbild.
Pressbild. Foto: UBER.COM.

Uber har funnits i Stockholm sedan slutet av januari förra året och enligt företaget själva har man vuxit snabbare i den svenska huvudstaden än i någon av de andra närmare 70 städerna som man etablerat sig i under de tre år som gått sedan företaget grundades.

Företagets vd Robin Reznik vill dock inte berätta vad det betyder i rena siffror – i hur många resor som genomförts eller hur många förare man har anslutna i dagsläget.

– Jag kan inte ge exakt nummer på bilar, men vi har tiotusentals aktiva och unika kunder i Stockholm, säger han.

Annons
X

Nya tjänsten Uber X är ett komplement till de två varianter som företaget har i Stockholm i nuläget – Uber Black och Uber Lux. Det som skiljer tjänsterna åt är vilken typ av bil som man får åka med. Black är en sedan i storleksordningen Mercedes E-klass, Lux är motsvarande en S-klass. Uber X ska enligt Robin Reznik i huvudsak vara miljöbilar likt Toyota Prius. Ju enklare bil, desto billigare resa. Black har ett jämförelsepris – priset för en typresa motsvarande 10 kilometer och 15 minuter – på 295 kronor. Med Uber X kostar motsvarande resa 199 kronor. Som jämförelse ligger Taxi Stockholms jämförelsepris för vardagar mellan 9 och 15 på 248 kronor. Högsta jämförelsepris är 325 kronor.

– Uber X år så pass billigt att det dels öppnar upp användande av biltransport för nya kundgrupper, som kanske inte haft råd att åka taxi tidigare, dels öppnar upp för nya användningsområden som när man gör vardagsärenden och liknande, säger Robin Reznik.

Precis som tidigare är han sparsam med detaljerna.

– Vi kommer att lansera med ett antal bilar som, precis som i varje stad när vi lanserat den här tjänsten, ofta är för få. Vi vet det från början, men vi kommer att öka antalet bilar så fort det bara går.

Uber X fungerar precis som företagets övriga tjänster, man laddar ner appen och registrerar sig själv och sitt kredit/kontokort. Sedan hämtar appen din position och du kan beställa en bil. Du kan också se på kartan var bilen som ska hämta dig befinner sig och få en uppskattning på hur lång tid det kommer att ta. När man kommit fram och ska betala så behöver man inte göra mer än att gå ut och kanske säga tack till chauffören – betalningen för resan dras automatiskt från det registrerade kortet och ett kvitto skickas via e-post.

Uber X har hittills lanserats i bland annat Paris, London och ett antal större städer i USA, men Stockholm är bland de första att få tjänsten, som Robin Reznik har stora förhoppningar på.

– I de städerna vi har lanserat har Uber X tagit stora marknadsandelar och taximarknaden har omformats radikalt, säger han.

I somras rapporterades det att taxichaufförer i Paris trakasserat en Uberförare. Några liknande incidenter har det inte varit i Sverige. Det har egentligen inte varit några större diskussioner alls kring bolaget, bortsett från en kontrovers med Transportstyrelsen. När myndigheten aviserade att de inte längre tänkte utfärda nya dispenser från taxameterkravet, något som Uber behöver för att köra sina taxameterfria bilar vände sig Uber till de sociala medierna för stöd och sympati.

Frågan är fortfarande inte avgjord. Enligt Robin Reznik är en promemoria från Näringsdepartementet om att ta bort samtliga dispenser från taxameterkravet just nu ute på remiss. Kravet på taxameter är ett verktyg för att få ordning på det enligt uppgift utbredda skattefusket i branschen. Men om avskaffandet av dispenser blir verklighet kommer Uber inte att kunna driva vidare sin verksamhet i Stockholm.

– Vi har just nu en väldigt positiv dialog med näringsdepartementet. En framtida reglering inom det här området bör vara teknikneutral och man borde prata om vilka scenarion man vill ha snarare än fokusera på vilken teknik man behöver för att åstadkomma dem.

Annons
Annons
X

Pressbild.

Foto: UBER.COM. Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X