Tyst men törstig V8

Näst gubb- och tantslem finns det inte så mycket som är tabu nuförtiden. Utom det här då, att kryssa omkring i stadsjeep. Ett fordon som inte kan förbjudas men kan (och ska) göras dyrare att äga.

Under strecket
Publicerad
Det mesta är standard i Volvos mest motoriserade SUV, inklusive linjeföringen som är obesvärat lånad från 50-talets Volvodroska. Men mycket koldioxid blir det.

Det mesta är standard i Volvos mest motoriserade SUV, inklusive linjeföringen som är obesvärat lånad från 50-talets Volvodroska. Men mycket koldioxid blir det.

Annons

Som om det skulle spela någon roll.
Det finns 42 700 dollarmiljonärer i det här landet. Inträdesavgiften till en Volvo V8 är 600 000 kronor (sånär som på en urfånig hundralapp).
Och om man vill ha lite lördagsgodis? En dvd med nackstödsskärmar som håller baksätet tyst kostar 30 000 (sånär som på, just det, en hundring).
En rik man, eller i stadsjeepsfallet ofta kvinna, kommer kanske inte igenom nålsögat med sin kamel men han/hon har alldeles bestämt råd att betala straffskatt på sin skyhöga bränsleförbrukning.

Nog med filosofi, utom den vanliga lilla tanken: Varför väljer välbeställt folk att åka omkring i en bylsig, svåröverskådlig och dåligt svängande suv när det finns utmärkta lyxsedaner för samma pengar? Betydligt lättare att hantera i backarna runt Engelbrekt, mindre stötande för känsliga tittare och snällare mot ozonlagret.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons