X
Annons
X
Fördjupning

Tyst crossover med låg tyngdpunkt laddar sig själv

En tuff bil i lyxförpackning. Så vill japanska Lexus presentera företagets nya och minsta crossover med hybriddrift. Visst är fodralet iögonfallande men det råder delade meningar om det är snyggt. Och inte får bilen någon miljöbilsbonus.

Nya Lexus UX är ännu en utmanare i den växande skaran av små crossovers. Till Sverige kommer den enbart med hybriddrift – bensin plus el. Foto: Rolf Gildenlöw

Att Toyotas lyxbilstillverkare Lexus valde Stockholm och Sverige för världspremiären av Lexus UX är förstås lite hedrande. Bara några kilometer bort, samma dag, premiärvisade dessutom Mercedes sin nya eldrivna suv EQC för världspressen.

Varför det? Jo, för att Sverige är världens miljövänligaste land. I alla fall är det så vi framstår. Än så länge.

Nya Lexus UX är ännu en utmanare i den växande skaran av små crossovers. Till Sverige kommer den enbart med hybriddrift – bensin plus el.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 12

Mjuka former blandas med kantiga och spretiga linjer. Japansk design som kanske tar lite tid att vänja sig vid.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 2 av 12

Lexus UX sticker ut i trafiken med sin stora käft.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 3 av 12

Av elmotorn syns ingenting. Den ligger gömd under den nyutvecklade bensinmotorn.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 4 av 12

Skriv med pekfingret direkt på plattan i stället för att peta på ett tangentbord.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 5 av 12

Bagageutrymmet är lite klent men när bilen går i produktion kommer golvet att flyttas ner en decimeter.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 6 av 12
Bild 7 av 12

Trots fina material i klädsel och instrumentpanel vill lyxbilskänslan inte infinna sig riktigt. Men man färdas tyst och komfortabelt.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 8 av 12

18-tumshjulen med 50-profilsdäck höjer förbrukning och utsläpp med drygt fem procent, jämfört med standardhjulen som är 17 tum och 60-profil.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 9 av 12

En fyra i helhetsbetyg. Lexus produkter är dyra men kända för att vara driftsäkra och märket har också de näst mest nöjda ägarna (efter Subaru), vilket säkert kan vara värt en extra slant.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 10 av 12
Foto: Volvo Bild 11 av 12
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 12 av 12
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X