Tysklands svar på Tesla – en fullträff

Räckvidden denna vinterdag är runt 300 kilometer. Laddkapaciteten är 125 kW i 1st edition-bilarna.
Räckvidden denna vinterdag är runt 300 kilometer. Laddkapaciteten är 125 kW i 1st edition-bilarna. Foto: Pontus Lundahl/TT

Volkswagen är inne på andra kapitlet i sin elbilssatsning. ID-familjen växer och nu kommer ID 4 – en suv med utrymme för den stora familjen. Här finns dragkrok och möjlighet att ha takbox – och räckvidden i premiärversionen är nästan 50 mil.

Under strecket
Publicerad

Volkswagen garanterar att batteriet kommer ha minst 70 procent av sin kapacitet kvar efter åtta år – eller en körsträcka på 160 000 kilometer.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Bilen har en smidig vändradie på 10,2 meter tack vare bakhjulsdrift.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Bagageutrymmet på 543 liter är drygt 100 liter mindre än i en vanlig Passat.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Volkswagen är något på spåren med sin ID-satsning, tycker testaren.

Foto: Pontus Lundahl/TT

För de enklare modellerna blir 50 kW och 100 kW standard med möjlighet att uppgradera laddningshastigheten mot en extra kostnad.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Tesla
Foto: Skoda
Annons

Den tyska biljätten har gjort en helomvändning sedan dieselgate – skandalen med manipulerad mjukvara i dieselbilar – och satsar nu alla kort på digitalisering och elektrifiering, vilket betyder att man plöjer in 750 miljarder kronor de kommande fem åren.

Biltillverkarna väljer olika vägar in i framtiden. Tyskarna har, precis som Tesla, utvecklat sitt eget operativsystem medan Volvo slagit sig ihop med Google och integrerat ett Android-system. Det ska bli intressant att se effekterna av de olika strategierna. Volkswagen hoppas kunna göra en miljard transaktioner 2025 genom sitt infotainment – där en stor del av framtidens förtjänster ligger.

Annons
Annons
Annons