Annons
X
Annons
X
Sverige
Krönika

Fredric Karén: Tydlighet är vårt bästa vapen mot det falska

Falska nyheter
Hur mycket är Stefan Lövfens armbandsur egentligen värt? 275 000 eller 700 kronor?

Hur mycket är Stefan Lövfens armbandsur egentligen värt? 275 000 eller 700 kronor? Foto: Claudio Bresciani/TT

Hur var det nu med Stefan Löfvens armbandsur, det som enligt envisa rykten på Facebook skulle vara en äkta Patek Philippe Calatrava-klocka, värd 275 000 kronor? Sant eller falskt?

Några snabba telefonsamtal till statsministerns stab från journalisterna som nåtts av ryktet visade att storyn inte stämde. I själva verket hade Stefan Löfven fått den i gåva av amerikanska arbetare i International association of Machinists and Aerospace Workers på 1990-talet. Det går fortfarande att köpa klockan i deras webbshop för 700 kronor.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Den gångna veckan har SvD publicerat en serie artiklar om trenden med falska nyheter på sociala medier. Om hur lätt rena lögner kan publiceras, spridas vidare och leda till allvarliga konsekvenser.

    Annons
    X

    De falska nyheterna, hur de sprids och blir till sanningar, är en del av medieåret 2016. En trend eller fenomen som kan ha påverkat en folkomröstning i Storbritannien och ett presidentval i USA.

    Det är sannolikt en utopi att SvD eller något annat traditionellt medieföretag ska vinna tillbaka den här gruppen över en natt, eller ens över flera år.

    En studie som gjorts av företaget Nepa inom ramen för projektet Framtidens journalistik, där bland annat SvD deltar, visar en stor grupp mediekonsumenter som i undersökningen kallas Misstroende. De utgör 21 procent av Sveriges befolkning och får i huvudsak sina nyheter från Facebook. Där delar de vidare i större utsträckning än andra mediekonsumenter i undersökningen, ofta från så kallade alternativa nyhetssajter som Avpixlat.

    Gemensamt för den här gruppen är att de misstror traditionella medier.

    Nepa har följt 38 000 individers beteende på de största svenska nyhetssajterna. Utöver det har de intervjuat 4 000 personer om deras inställning till medier och hur de värderar kvalitet. Foto: Janerik Henriksson/TT

    Vi pratar här om en en femtedel av landets befolkning, lika många kvinnor som män, en majoritet bor i mellanstora städer och många har gymnasie- och högskoleutbildning.

    Det är sannolikt en utopi att SvD eller något annat traditionellt medieföretag ska vinna tillbaka den här gruppen över en natt, eller ens över flera år.

    Men om man läser det finstilta i undersökningen framgår det tydligt vad de Misstroende behöver för att få sina nyhetsbehov tillfredsställda: tydlighet kring källor och referenser, fördjupning och sammanhang i form av faktarutor och bakgrundsartiklar, analyser av kunniga journalister.

    Gammal hederlig journalistik, med andra ord.

    Jag skrev om detta för tre veckor sedan i en krönika. Sedan dess har vi haft flera bra diskussioner i ämnet internt på SvD:s redaktion. Vi har också enats om en handlingsplan som vi börjar jobba med under första kvartalet i år. En plan som ska tydliggöra och höja vår trovärdighet.

    Bland annat ska alla artiklar på SvD.se som är kommenterande eller analyserande förses med en kort förklarande text om vad för typ av artikel det är.

    Länkar och källor ska tydligt anges i alla artiklar. Texter som delas i sociala medier förses med en markering om vad för typ av artikel det är: opinion, nyhet, analys eller recension. De arkivbilder som används ska förses med ett årtal från när bilden togs.

    Små och enkla saker kan tyckas. Men i tider när när innehåll delas över multipla plattformar i blixtens hastighet är tydlighet och transparens vårt kanske viktigaste vapen när det gäller att vinna publikens förtroende.

    Oberoende journalistikens avgörande roll

    Ny studie: Hälften lockas inte av traditionella medier

    svt.se

    Analys: Låt inte den arga minoriteten sätta agendan

    dn.se
    Annons

    Hur mycket är Stefan Lövfens armbandsur egentligen värt? 275 000 eller 700 kronor?

    Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 1 av 2

    Nepa har följt 38 000 individers beteende på de största svenska nyhetssajterna. Utöver det har de intervjuat 4 000 personer om deras inställning till medier och hur de värderar kvalitet.

    Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X