Annons

Anhöriga: Tydligare regler hade räddat liv

Den 14 juli 2019 kraschade ett enmotorigt flygplan med fallskärmshoppare på ön Storsandskär i Umeälven utanför Umeå, och nio personer omkom.
Den 14 juli 2019 kraschade ett enmotorigt flygplan med fallskärmshoppare på ön Storsandskär i Umeälven utanför Umeå, och nio personer omkom. Foto: Patrick Trägårdh/Aftonbladet/TT

Tydligare regelverk krävs för fallskärmshoppning. Det är uppenbart nu när haverikommissionen presenterar sin rapport efter flygolyckan utanför Umeå. Det skriver anhöriga till dödsoffren.

Under strecket
Publicerad

För drygt ett år sedan förlorade vi kära anhöriga i flygolyckan utanför Umeå. Av respekt för Haverikommissionens arbete har vi inte uttalat oss kring olyckans orsaker. Vi har följt arbetet och lärt oss mycket, så när Statens haverikommission (SHK) nu presenterat sin rapport vill vi ge vår syn på viktiga omständigheter. Vi gör det för att ingen ska behöva mista sitt liv i framtiden, eller som vi drabbas av en livslång sorg och saknad.

Ett tungt ansvar vilar på EASA (europeiska flygsäkerhetsmyndigheten), men även på fallskärmsklubbens flygansvariga. Ett liknande haveri hände i Finland 2014 (Jämijärvi), då åtta hoppare omkom när planets vinge bröts och planet störtade. Slutsatsen är att om de rekommendationer som Finlands haverikommission tog fram, skulle ha antagits som reglemente och tillämpats i Sverige – då hade olyckan i Umeå troligen aldrig inträffat. När man läser den rapporten, känns allt så onödigt. EASA vidtog inga åtgärder, men nationellt i Finland bildades en säkerhetsgrupp med flygklubbar och fallskärmsklubbar. Flera mål sattes upp, bland andra:

Annons
Annons
Annons