Tydligare märkning på gång

Butikskedjan Hemköp vill koppla priset på frukt och grönsaker till Brix-värdet. Men importörerna oroar sig för ökade reklamationer: hård och omogen frukt klarar de långa transporterna bättre.

Under strecket
Publicerad
Annons

Butikskedjan Hemköp vill koppla priset på frukt och grönsaker till Brix-värdet. Men importörerna oroar sig för ökade reklamationer: hård och omogen frukt klarar de långa transporterna bättre.
Flera butikskedjor och importörer vill höja kundernas kvalitetsmedvetande när det gäller frukt och grönsaker. Hemköp har fört interna diskussioner om att gå ut med Brix-värdet mot konsumenterna.
– Vi har inte gått ut med Brix-siffrorna ännu eftersom vi är tveksamma till om kunderna är redo och förstår vad det är. Det ligger på lut. Men det är väldigt svårt att förklara kvalitet, att det kan skilja mellan två äpplen som heter samma sak, säger Karl-Magnus Berthilsson, säljledare för frukt och grönt på Hemköp.

Under tiden arbetar kedjan för att knyta till sig odlare både i Sverige och utomlands som ligger över snittet i Brix. Först ut är äpplen och citrusfrukter men målsättningen gäller hela sortimentet.
– Svenskarna har varit väldigt dåliga på att äta frukt, förutom bananer. Det går framåt men fortfarande ställer svenska kunder ­lägre krav på kvalitet än utomlands. Samtidigt har svenska kedjor tittat väldigt mycket på hållbarheten, säger Karl-Magnus Berthilsson.
Han menar att höga Brix-värden förutom bättre smak leder till mycket bättre färg och krispighet. Men de bästa varorna från de stora producentländerna når sällan Sverige. De sparas åt den egna hemmamarknaden.
– Det ska bli bättring. Vi vill ha Golden delicious som är rödkindade och inte gröna på hösten.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons