Tydlig profil lockar rätt person

När kompetensbrist hotar vaknar många företagsledningar upp och inser att de måste bli en mer attraktiv arbetsgivare. Allt fler börjar därför ta employer branding-arbetet mer på allvar. Men många har fortfarande inte kommit så mycket längre än till en monter på arbetsmarknadsdagar och en snygg flik på hemsidan.

Under strecket
Publicerad
”Syftet är precis som med vilket varumärkesarbete som helst att nå företagets mål och visioner”, säger Anna Dyhre som sedan 2009 är konsult inom employer branding.

”Syftet är precis som med vilket varumärkesarbete som helst att nå företagets mål och visioner”, säger Anna Dyhre som sedan 2009 är konsult inom employer branding.

Foto: INGVAR KARMHED
Annons

Att hitta och behålla rätt kompetens, det är den absolut största utmaningen inför framtiden uppgav ledarna i PWC:s senaste globala vd-undersökning. För att lyckas med det inser allt fler att man måste ha ett starkt arbetsgivarvarumärke, och det har i sin tur tagit arbetet med employer branding, som det oftast heter även på svenska, till en högre nivå och djupare plan. Det måste hålla hela vägen från Anders i receptionen till den svårfångade talangen Ana som man vill rekrytera.

– Vi märker att högsta ledningen blir mer engagerad. Universums nordenchef Claes Peyron, ser en tydlig trend. Och bolagets frukostseminarium på ämnet strategisk employer branding tidigare i höstas blev det snabbast fulltecknade någonsin. Det var dock inte vd:arna som tagit sig tid att komma och lyssna. Publiken bestod till största del av employer branding-ansvariga eller studentkoordinatorer varav många fortsätter jakten på argument för att övertyga chefen om ämnets vikt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons