Annons
X
Annons
X
Kultur
Analys

Elin Unnes: Tydlig avsändare gör hela festivalen

(uppdaterad)

MUSIKALISK IDENTITET I dag väcks Hultsfredsfestivalen till liv igen, i Mälardalen. Elin Unnes ser en stor festival som inte går i samma fälla som sin föregångare eller Peace & love.

Medan konkurrenterna går i konkurs verkar den återuppståndna storfestivalen Hultsfred – nu i Stoxa utanför Arlanda – inspireras av de överlevande, mer alternativa festivalerna. För festivaldöden är långt ifrån någon blind lieman. Mainstream-jättarna faller som furor medan mindre kvalitetsfestivaler – de som struntar i dinosaurierna och i stället ger utrymme till yngre, mer oväntade band – står kvar som stadiga, udda björkar.

Tio i elva på kvällen får jag ett kryptiskt sms från en av Sveriges mest aktiva festivalarrangörer: ”Har du hört Aluk Todolo?” Bara det. Inget skivtips, inga följdfrågor. Jag svarar ”Ja, svåra men riktigt bra.” Och sen, bara för att addera lite fakta till konversationen, göra den mindre Arkiv X-ig liksom: ”Jag upptäckte dem genom doommusikern Switchblade-Tims årsbästalista.”

Dagen efter visar det sig att Aluk Todolo precis bokats till en ny svensk festival, och att arrangören – i sin egen iver att få se ett konstmetalband spela tiominuterslåtar utan titlar – bestämt sig för att flyga in de tre fransmännen till Sverige för en icke försumbar summa.

Annons
X

Det enda hen inte brytt sig om att ta reda på var om någon annan hört talas om dem, och i stället med blind tillit till publiken utgått ifrån att folk kommer att dyka upp och älska dem på plats. Motsägelsefullt nog är det just den typen av festivaler som nu tar marknadsandelar: de som fylls med artister så obskyra att inte ens deras föräldrar skulle känna till dem om det inte vore för att mamma betalat studiotiden.

Den goda smakens framgång är så klart ingen gullig slump. Det här är inga världsfrånvända musiktalibaner som bokar band genom att blunda och peka in bland sina gamla sjutummare. De överlevande kvalitetsfestivalernas line-up baseras på noggrann research. Det är ingen tillfällighet att människor åker över hela Sverige för att se ett nytt, oprövat band – det är ett beteende som faktiskt går att förutsäga. Men den research som ligger bakom valen har fokus på just musiken. Det bakomarbetet ger också dessa festivaler något som breddfestivalerna inte kan köpa ens för pengar: en avsändare.

Gemensamt för giganter som gamla Hultsfred, Peace & love – och för den delen också Bråvalla – är istället att besökarna måste vara beredda att utstå de utmaningar som det innebär att tälta tillsammans med 40 000 andra på en leråker. Möjligen har publiken också ett vagt minne av att ha dansat tryckare till Journeys ”Don’t stop believin’” på skoldiscot.

De festivaler som nu växer bokar band som hör ihop. Nya stjärnor blandas med de av allmänheten bortglömda. För genrefestivaler som Alternativet, arrangerad av Hallongrottans vänner, eller Volt i Uppsala blir urvalet mer självklart. Men även WWDIS summer fest och Way out west har specifika musikaliska identiteter. Minifestivalerna Köja, Broöppning i Härnösand och Sthlm music & arts har alla ett eget temperament.

Ibland kan det handla om något så diffust som en ljudbild. Ibland kan banden som uppträder låta fullkomligt olika, men ändå bindas samman av det faktum att det är samma personer som lyssnar på dem. Varför? Vem vet. Att samma människa, nio gånger av tio, gillar både Jex Thoths kaftanpop och Nifelheims metal är bara ännu ett av musikens inneboende mysterier. Muskelrock, festivalen där just dessa två spelade, säljer också närapå slut på sina biljetter trots en hemlig line-up. På Skanka Loss i Gagnef blandas barnmusik med noise.

För besökarna på dessa festivaler är det ändå fullkomligt uppenbart varför man är just där, just då. De har ett urval som överraskar. Och där finns i alla fall en chans att banden också är exalterade över att vara på plats, och inte bara betar av ännu en tradig Europaturné där det enda som förändras är stadens namn som någon skrivit på ett A3-papper och tejpat fast på scengolvet.

Allt det här skapar också en publik som är betydligt mer lojal än den som bara råkar ha semester samma vecka som jättefestivalen lyckats muta in.

På de utdöende festivalerna verkar bokningarna i stället vara gjorda utifrån marknadsundersökningar. Depeche Mode för gamlingarna, Avicii för ungdomarna och så Labyrint för folk som bor utanför citykärnorna. Med en sån line-up verkar avsändaren vara en person som man aldrig nånsin skulle vilja få en spellista av, än mindre spendera tre dygn i gyttjan med.

Senaste kulturquizarna

Vilken var Portugals sista koloni? quiz.svd.se När mördades Gustav III? quiz.svd.se Vad orsakade naturkatastrofen? quiz.svd.se Vem ville dö i ”Jedins återkomst”? quiz.svd.se Vilka var deras gangsternamn? quiz.svd.se

Elin Unnes

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X