Annons
X
Annons
X

Twittrande talesperson för Sverige väcker reaktioner

Visit Swedens idé om att låna ut sitt Twitter-konto till olika svenskar har börjat spåra ur. Bloggaren Sonja, en 27-årig tvåbarnsmamma från Göteborg, har väckt uppståndelse utanför Sveriges gränser med provocerande uttalanden om bland annat judar.

Sonjas uppmärksammade tweets om judar. Den sensaste överst i listan.
Sonjas uppmärksammade tweets om judar. Den sensaste överst i listan. Foto: TWITTER.COM

Sonja Abrahamsson är just nu något av en officiell twittrare för Sverige. Tidigare har bland annat en 18-åring fått ta hand om det officiella kontot. Tanken är att kontot ska vandra mellan olika svenska medborgare en vecka i taget. Efter att den frispråkiga Sonja hade uppmärksammats i New York Times satte det spinn på uppmärksamheten kring twittrandet. Hennes och andra twittrares uttalanden har tagits upp i bland annat den amerikanska
talkshowen Colbert report som driver med Sveriges initiativ att låta vanliga personer sköta hela landets Twitter-konto.

Sonja har under sin vecka i alla fall hunnit skapa ordentlig uppmärksamhet kring Sverige med tweets som: ”Före andra världskriget var Hitler ett av de vackraste namnen i hela världen. Jag vet. Det är lika chokerande som delfiner som våldtar.” eller ”Vad är grejen med judar. Man kan inte ens se om en person är jude, om de inte visar sina penisar, och även om de gör det kan man inte vara säker?!”

Efter kraftfulla reaktioner på uttalandet skrev hon: ”Jag är ledsen om några av er har uppfattat frågorna som förolämpande. Det var inte mitt syfte. Jag förstår bara inte varför vissa människor hatar judar så mycket”.

Annons
X

Projektet heter Curators of Sweden och har som syfte att lyfta Sverige i Twitter-världen. När det presenterades kommenterade VisitSwedens vd den nya idén.

– Ingen äger Sveriges varumärke mer än dess invånare och med det här initiativet låter vi deras Sverige få utrymme, samtidigt som vi förstärker bilden av Sverige som öppet, äkta, nytänkande och omtänksamt, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden.

Visit Swedens kommunikationschef Bitte Olsson kommenterar tweetsen i tidningen Resumé.

– Vi är inte så upprörda över detta. Vi hindrar inte våra twittrare att vara sig själva så länge man inte gör något lagvidrigt, säger hon, till tidningen.

I olika konversationer på Twitter med läsare får Sonja olika frågor från personer som är intresserade av Sverige. ”Do you like Ikea?” frågar Jeff från USA. ”Jag hatar Ikea, det är tortyr att vara där”, svarar Sonja.

Kontot @Sweden har nu över 43 000 följare på Twitter.

Annons
Annons
X

Sonjas uppmärksammade tweets om judar. Den sensaste överst i listan.

Foto: TWITTER.COM Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X