Twitter mest en snackis

Twitter har ännu inte fått det genomslag som många kanske tror. 93 procent av Sveriges ­befolkning har aldrig provat Twitter och 5 procent av svenskarna har provat Twitter en gång utan att återkomma. Det visar en undersökning från Carat Insight.

Under strecket
Publicerad
Skådespelaren Samuel L Jackson twittrar samtidigt som han håller i ESPN:s sportprisgala i Los Angeles. Nästan hälften av alla svenskar i åldrarna 46-55 år har aldrig varit i kontakt med Facebook.

Skådespelaren Samuel L Jackson twittrar samtidigt som han håller i ESPN:s sportprisgala i Los Angeles. Nästan hälften av alla svenskar i åldrarna 46-55 år har aldrig varit i kontakt med Facebook.

Foto: CHRIS PIZZELLO/AP, SEAN KILPATRICK/AP
Annons

Twitter är fortfarande inte alls utbrett bland Sveriges befolkning, även om man kan få det intrycket ibland. 93 procent av svenskarna har aldrig provat alternativt känner inte till Twitter. 5 procent har provat Twitter en gång och gör inte om det. Endast 0,4 procent twittrar dagligen. Det visar en undersökning från mediebyrån Carat Insight.

– Vårt syfte med undersökningen, den första i sitt slag, var primärt att få fram hur många svenskar som använder Twitter och andra social medier. Det pratas och skrivs mycket om Twitter och som medierådgivare var vi intresserade av hur viktig denna kanal är i relation till Facebook och bloggare, säger Amanda Koutra, vd för Carat Insight. Den allmänna uppfattningen är att Twitter fått större genomslag i Sverige än det har fått.

Annons
Annons
Annons