Twitter fackens nya vapen

Fackföreningsrörelsen har funnit ett nytt konfliktvapen. Metoden är att via sociala medier uttala påtryckningar på företag som facket anser inte sköter sig. Nu har Unionen ett hittills omedgörligt kapitalförvaltningsbolag i kikarsiktet på Twitter.

Under strecket
Publicerad
AP
Foto: AP
Annons

Särskilt Unionen tar hjälp av Twitter och/eller Facebook som påtryckningsmedel. Ett tidigt inslag med det nya vapnet var i höstas i samband med de halsbrytande turerna inom SAS då koncernledningen, med Rickard Gustafson i spetsen, gick ut med sitt ultimatum till anställda om bland annat sänkta löner så att den skandinaviska flygkoncernen skulle få lite finansiell luft under vingarna igen.

Nu handlar det om att sätta strålkastarljuset på en fyra veckor lång strejk på callcentret Focus CRS i Fränsta i Medelpad. De Unionenanslutna arbetarna kräver kollektivavtal och schysstare villkor, säger Johan Ulvenlöv som är ansvarig för opinionsbildning i sociala medier inom Unionen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons