Annons

När vi talar om oss själva. Nedslag i subjektivitetens historia från Montaigne till NorénTvivla mer, älska mer – och läs den här boken!

Vad är det vi menar när vi säger ”jag”? I sin nya bok gör litteraturprofessorn Carin Franzén nedslag i den moderna subjektivitetens historia. På bilden syns tidiga exempel på människor som lämnar personliga avtryck. Målningarna i Argentinas Cueva de las Manos föreställer hundratals händer och är mellan 13 000 och 9 500 år gamla.
Vad är det vi menar när vi säger ”jag”? I sin nya bok gör litteraturprofessorn Carin Franzén nedslag i den moderna subjektivitetens historia. På bilden syns tidiga exempel på människor som lämnar personliga avtryck. Målningarna i Argentinas Cueva de las Manos föreställer hundratals händer och är mellan 13 000 och 9 500 år gamla. Foto: Science Photo Library / VWP

Är det verkligen kristendomen som format den västerländska synen på människan? I en ny bok om hur vi människor sett på oss själva genom tiderna lyfter Carin Franzén bland annat fram det radikala 1600-talet som viktig influens i en tid fylld av Instagram-selfies, ego-boostande och autofiktion.

Publicerad

Facebook, bloggar, autofiktioner, Instagram: aldrig har väl självframställningen varit en så central del av kulturen som den är nu. Vi verkar vara som besatta av oss själva. Men vad pratar vi egentligen om när vi pratar om oss själva? Vad är det vi säger när vi säger jag?

I sin senaste bok ”När vi talar om oss själva”, gör litteraturprofessorn Carin Franzén nedslag i den moderna subjektivitetens historia för att försöka ringa in ett svar. Hennes utgångspunkt är att subjektivitet inte är någonting man som människa har, utan ett slags svar man i stor utsträckning ger på det i världen som gör oss till subjekt. Även om vi i dag uppfattar oss själva som individer med individuella uttryck och förhållningssätt till oss själva och vår omgivning, så formas vi i själva verket genom så kallade styrande praktiker. Något tillspetsat skulle man kunna säga att vi är det vi av olika skäl/ideologier/relationer blir påverkade att vara och inte nog med det: det är vi själva som gör jobbet.

Bild 1 av 2

Ninon de Lenclos, litterär mecenat och societetsdam intog redan på 1600-talet en kritisk hållning till idén om människans suveränitet.

Foto: Rights Managed/TT Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons