Tvärbanan klarar inte nya tågen – ”blir strömavbrott”

Problem med strömförsörjning gör att spårvagnarna på Tvärbanan i Stockholm bara kan köra på 70 procent av sin kapacitet, kan SvD berätta. Liknande problem kommer även öka kostnaden för Roslagsbanan med 150 miljoner.

Under strecket
Publicerad
För att säkra strömförsörjningen till nya Roslagsbanan krävs ytterligare fem likriktarstationer – till en kostnad på 150 miljoner kronor.

För att säkra strömförsörjningen till nya Roslagsbanan krävs ytterligare fem likriktarstationer – till en kostnad på 150 miljoner kronor.

Foto: Tomas Oneborg
Per-Erik Selking är utbildare och Trafikledare för Arriva.

Per-Erik Selking är utbildare och Trafikledare för Arriva.

Foto: Tomas Oneborg
De nya spårvagnarna från spanska tillverkaren CAF kör endast på 70 procent av sin kapacitet.

De nya spårvagnarna från spanska tillverkaren CAF kör endast på 70 procent av sin kapacitet.

Foto: Tomas Oneborg
Arrivas utbildare och trafikledare Per-Erik Selking och spårvagnsföraren Jonas Arvidsson.

Arrivas utbildare och trafikledare Per-Erik Selking och spårvagnsföraren Jonas Arvidsson.

Foto: Tomas Oneborg
Annons

SL:s problem med Tvärbanan fortsätter. De nya spårvagnarna, A35, som togs i bruk 2013 kör endast på cirka 70 procent av sin kapacitet – annars kan de orsaka strömavbrott.

Konkret betyder det att vagnarna accelererar långsammare än de har kapacitet för.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons