X
Annons
X

Två sorters sömn måste för att hålla hjärnan frisk

Premium

Att prestera till max under vakentiden är ohållbart. Alltför få tar sig tid att varva ner på kvällen också, konstaterar sömnforskaren Christian Benedict vars egna sovrutiner följer ett strikt mönster. Med sin forskning vill han få oss att sova bättre och bli friskare.

Oavsett veckodag går Christian Benedict och lägger sig mellan 22.00 och 23.00. Han äter också alltid sina måltider på samma klockslag. Fasta rutiner hjälper oss att sova bättre, tipsar han.
Oavsett veckodag går Christian Benedict och lägger sig mellan 22.00 och 23.00. Han äter också alltid sina måltider på samma klockslag. Fasta rutiner hjälper oss att sova bättre, tipsar han. Foto: Lars Pehrson

– Det är otroligt. Jag är faktiskt lite imponerad av att sömnintresset har blivit så stort, säger han och snurrar entusiastiskt från sida till sida på skrivbordsstolen.

Oavsett veckodag går Christian Benedict och lägger sig mellan 22.00 och 23.00. Han äter också alltid sina måltider på samma klockslag. Fasta rutiner hjälper oss att sova bättre, tipsar han.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 3

En del av sömnbristen kan man kompensera med att leva sunt i övrigt, menar Christian Benedict som själv springer flera mil i veckan – delvis för att han inte sover tillräckligt.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 2 av 3

Christian Benedict fick fyra barn i tät följd. Sömnbristen de första åren var en av anledningarna till att han började forska om sömn. ”Det var en galen period”, konstaterar han.

Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X