Annons

Två motorer i nya Audi – men prislappen är hög

En bensinmotor och en elmotor bjuder upp till dans i Audis tangoröda och laddbara TFSIe.
En bensinmotor och en elmotor bjuder upp till dans i Audis tangoröda och laddbara TFSIe. Foto: Anders Wiklund/TT

It takes two to tango. I det här fallet handlar det om en bensin- och en elmotor som får det att svänga under huven på vår tangoröda Audi A6 Avant. Oftast i fyrtakt. Fast prislappen går i moll.

Under strecket
Publicerad

19-tumsfälgar med 40-profildäck brukar innebära buller under färd, men Audi kan konsten att isolera missljud.

Foto: Anders Wiklund/TT

El tankas på vänster sida och bensin på höger. Under plastlocket i motorrummet döljer sig två drivaggregat – en bensinmotor och en elmotor.

Foto: Anders Wiklund/TT

Gott om benutrymme för passagerarna i baksätet.

Foto: Anders Wiklund/TT

Utmärkt och ombonad förarplats med sköna stolar. Men det gäller att ha koll på det högra pekfingret, med vilket du styr pekskärmarna.

Foto: Anders Wiklund/TT

Parkeringsläget läggs i med en knapptryckning på växelreglaget.

Foto: Anders Wiklund/TT
Foto: Volvo

Redan i våras lanserades Audi A6 som laddhybrid, med en fyrcylindrig bensinmotor och en synkron elmotor, men då bara som fyradörrars sedan, så det är först nu som även kombiversionen Avant får tillgång till den här drivlinan. Som i sin tur är hämtad från laddbara Audi Q5. Och då blir modellbeteckningen 55 TFSIe.

Till skillnad från hybrid-kusinerna VW Passat GTE och Skoda Superb iV är laddbara Audi A6 fyrhjulsdriven, och det är väl delvis förklaringen till att den fått en prislapp på hela 666 000 kronor. Då ingår inte ens den tangoröda lacken (jo, den heter så). Kostar 11 600 kronor extra. Fast mera märkligt är förstås att eluppvärmda och infällbara ytterbackspeglar inte är standard. Plus 3 600 kronor. Sniket.

Annons
Annons
Annons