Annons

Så knyts Sverige till Tyskland

Kostnaden verkar bli enorm. Omkring 125 miljarder kronor kan det gå på när Danmark och Tyskland bygger en ny väg- och tågförbindelse som även svenskarna får stor nytta av. Det är mer än dubbelt så mycket som den nya järnvägen mellan Stockholm och Linköping kostar.

Under strecket
Publicerad

Tågen ska kunna gå i 200 kilometer i timmen under Fehmarn Bält. Hög fart, men betydligt lägre än för riktiga höghastighetståg.

Foto: Femern A/S
Tågen ska kunna gå i 200 kilometer i timmen under Fehmarn Bält. Hög fart, men betydligt lägre än för riktiga höghastighetståg.
Tågen ska kunna gå i 200 kilometer i timmen under Fehmarn Bält. Hög fart, men betydligt lägre än för riktiga höghastighetståg. Foto: Femern A/S

Det är mer än 150 år sedan det första förslaget dök upp på att bygga en rak fast förbindelse hela vägen mellan Köpenhamn och Hamburg. Men nu verkar det till sist bli verklighet – om något decennium ska det inte längre vara nödvändigt att ta färja mellan Rødby och Puttgarden.

Annons
Annons
Annons