Annons
X
Annons
X

Tv tung faktor i valspurten

Ikväll gäller det för Mona Sahlin. SVT:s traditionella utfrågningar är fortfarande partiledarnas kanske enskilt största chans att locka osäkra väljare – även bland dem som inte själva ser programmet.

Trots ett kraftigt ökat medieutbud har intresset för SVT:s partiledarutfrågningar inte minskat de senaste två decennierna. Sedan 1994, då företaget MMS började mäta tittarsiffror, har partiledarutfrågningarna legat konstant på runt 850000 tittare. Faktum är att den hittills högsta noteringen nåddes i förra valet med Fredrik Reinfeldt, som sågs av 1195000 personer.

På 1970- och 80-talen sågs flera utfrågningar av 1,5 miljoner tittare (toppnoteringen är Olof Palme 1976 med 2,3 miljoner), men eftersom mätningarna då gjordes med helt andra metoder är siffrorna inte jämförbara.

Undersökningar om hur partiledarutfrågningarna påverkar väljarna finns inte. Enligt Nicklas Håkansson, som forskar om politiska tv-program på Högskolan i Halmstad, finns det ändå faktorer som tyder på att SVT-utfrågningarna har ökat i betydelse.

Annons
X

–Vi vet att fler och fler väljare bestämmer sig sent. Då blir händelser i slutet av valrörelsen relativt betydelsefulla.

Enligt Jesper Strömbäck, forskare i politisk kommunikation på Mittuniversitetet i Sundsvall, är tv-utfrågningarna framförallt betydelsefulla för småpartierna.

–Det är den möjlighet människor har att se partiledaren i helhet, inte bara i korta ljudklipp.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    SVT är numera inte ensamt om att göra utfrågningar, men dess program har störst publik och når flest rörliga och osäkra väljargrupper.

    –P1:s utfrågningar är väldigt bra men de som lyssnar tillhör informationseliten, de som är väldigt politiskt intresserade och inte låter sig påverkas så mycket, säger Jesper Strömbäck.

    Även de som inte själva ser utfrågningarna påverkas. Amerikansk forskning visar att den efterföljande diskussionen, ”debatten om debatten” är viktig. När tidningarna imorgon betygsätter Sahlin påverkas långt fler. Även de som faktiskt såg utfrågningen kan ändra uppfattning av sådan publicitet, visar forskningen.

    Att som Sahlin ikväll vara först kan uppfattas både som en vinst- och nitlott. Klarar hon sig bra kan det skapa en positiv spiral, gör hon dåligt ifrån sig kan det förstärka bilden av att de rödgröna ligger efter.

    –Människor minns bäst det som kommer sist, men det finns störst möjlighet att göra intryck för den som är först, säger Peter Esaiasson på Göteborgs universitet som forskar om valkampanjer.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X