Tv-tittarnas bästa tid är nu

Kriget om tv-tittarna Reklammarknaden för tv spränger alla gränser med annonspengar som strömmar in i tv-bolagen. Stenhård konkurrens, inte minst från SVT, kräver rekordbudgetar till nya program för att fånga in ­tittarna. Vinnarna i tv-kriget kan bli publiken, för detta ­borde betyda att tv-utbudet är bättre, roligare och mer ­kvalitativt än någonsin tidigare.

Under strecket
Publicerad
Grey's Anatomy, Kanal 5.

Grey's Anatomy, Kanal 5.

Foto: KANAL 5
Pensionärsjävlar, Kanal 5.

Pensionärsjävlar, Kanal 5.

Foto: KANAL 5
Skavlan, SVT.

Skavlan, SVT.

Foto: SVT
På Spåret, SVT.

På Spåret, SVT.

Foto: SVT
SVT:s ”Minuten”.

SVT:s ”Minuten”.

Foto: SVT1
Annons

Solsidan, Klass 9A, Sofias Änglar och Let’s Dance. Dessa tv-program utgör gräddan av det svenska tv-utbudet. Det borde i alla fall vara så. För de svenska tv-bolagen har aldrig investerat så mycket pengar i att producera och köpa in tv-program som nu. Kanalerna har rustat med rekordhöga programbudgetar och mer marknadsföring för att kunna möta konkurrensen om de dyrbara tittarna.

TV4 stoltserar med sin största satsning på programinnehåll någonsin, samtidigt som det färska fjolårsresultatet var det starkaste inom ägarkoncernen Bonnier. Tillsammans med kvällstidningarna ökade rörelseresultatet med 5 procent tack vare den starka annonsmarknaden.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons