Annons
X
Annons
X

Tv-reklam hotar demokratin

De politiska reklamfilmerna inför det amerikanska presidentvalet dominerades av smutskastning. Risken för en liknande utveckling i Sverige är stor nu när borgerligheten börjar använda sig av tv-reklam. Därför väljer vi rödgröna att avstå, skriver partisekreterarna för S, MP och V.

För en tid sedan meddelade Moderaterna att de i vår börjar med politisk reklam i tv. Folkpartiet och Kristdemokraterna har redan visat upp sin tv-reklam inför Europaparlamentsvalet.

TV4 har erbjudit alla partier att sända tv-reklam. Det är första gången i svensk tv-historia och är möjligt genom ett kryphål i lagen som kanalen har upptäckt. Vi rödgröna har valt att tacka nej till att medverka med reklamfilm.

Vi ser ett antal problem med att borgerligheten nu börjar använda propaganda i tv som ett sätt att övertyga väljare. Det sker utan större politisk debatt och utan att vi på allvar funderat igenom vilka demokratiska konsekvenser det kan få för Sverige i framtiden.

Annons
X

Erfarenheter från andra länder visar på risker både för det politiska samtalet och för politikens innehåll.

Tv-reklam kostar mycket pengar. Risken är att det inte blir de med de bästa argumenten utan de med den största plånboken som får sista ordet. Under valåret 2006 fick Moderaterna in 30 miljoner kronor från hemliga donatorer. Det var åtta gånger mer än vad alla andra riksdagspartier tillsammans fick in.

Samtidigt visade de borgerliga partierna att de kunde mobilisera betydligt större resurser än våra partier för annonsering i media.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Det är ett problem om det politiska samtalet blir beroende av hur mycket resurser ett parti kan lägga på tv-reklam, inte minst mot bakgrund av att Moderaterna fortfarande hemlighåller varifrån de får sina pengar.

    Att det parti som idag dominerar regeringen inte redovisar sin finansiering skapar en osäkerhet om vem som betalar. Och för vad.

    Vi måste våga tala om de här skillnaderna och de olika förutsättningarna när vi diskuterar de politiska partiernas möjligheter att köpa tv-reklam. Det handlar inte bara om att tv-reklam i sig riskerar att släppa in starka kapitalintressen och hemliga bidragsgivare i politiken. I de länder där politisk tv- reklam tillhör vardagen upplever vi ett antal problem med hur den politiska kulturen kommit att utvecklas.

    Ett problem som vi har sett i exempelvis USA är att det tycks vara enklare att göra negativ tv- reklam än positiv. En stor andel av
    den tv-reklam som spreds i senaste
    presidentvalet innehöll olika former
    av karaktärsmord på enskilda personer och smutskastning mot partier och kandidater.

    Den systematiska negativa kampanj som särskilt republikanerna ägnat sig åt har haft en starkt demobiliserande effekt på stora grupper i den amerikanska befolkningen. Det har dragit ner valdeltagandet och skapat en politisk kultur där de negativa budskapen om motståndaren dominerar. I Sverige kan vi redan idag se hur olika grupper, som ofta är anonyma men verkar ligga de borgerliga partierna nära, sprider liknande filmer på nätet. Vi måste våga fråga oss vad som händer med demokratin när sådana filmer riskerar att inte bara finns tillgängliga för den som aktivt söker dem på Youtube, utan också visas i en av våra största tv-kanaler.

    I Sverige kan vi med rätta vara stolta över vår demokrati. De valkampanjer som bedrivs är i huvudsak positiva och handlar om viktiga sakfrågor. Det demokratiska samtalet är öppet och många aktörer, stora som små, har möjlighet att delta. Den öppenheten och det tonläget är värda att slå vakt om. Vi rödgröna vill att vi i de politiska partierna tillsammans bestämmer oss för att inte använda oss av negativ tv-reklam eller smutskastning. Genom att göra det hoppas vi att de framtida valrörelserna kommer att vara anständiga, öppna och seriösa – också i tv-rutan på reklamtid. I Sverige har vi vant oss vid att kunna ställa höga krav på vår demokrati och våra politiker. Vi förväntar oss en öppen debatt där det bästa argumentet, inte de med störst plånbok, vinner. Det vill vi kunna fortsätta att göra.

    IBRAHIM BAYLAN

    partisekreterare för S

    AGNETA BÖRJESSON

    partisekreterare för MP

    ANKI AHLSTEN

    partisekreterare för V

    Fotnot: Sedan TV4 gick över till digitala sändningar innehåller inte sändningstillståndet längre kravet på ”opartiskhet”. Därför beslöt kanalen att öppna upp för åsiktsreklam inför EU-valrörelsen.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X