Tv och spel gör oss smartare

Vår tids populärkultur blir allt mer infantil. Dokusåpor och tv-spel gör oss dummare, ytligare och våldsammare. Här har vi några av de myter som Steven Johnson tar död på i sin nya bok Everything bad is good for you.

Under strecket
Publicerad
Everquest, Seinfeld, 24  och Grand theft auto – utmärkta exempel på populärkultur som tränar våra hjärnor, enligt Steven Johnson.

Everquest, Seinfeld, 24 och Grand theft auto – utmärkta exempel på populärkultur som tränar våra hjärnor, enligt Steven Johnson.

Annons

NEW YORK
– Min ursprungliga tanke var att skriva en bok om hur komplexa och intelligenta tv-spel har blivit i dag. Tv-spel är kolossalt missförstådda i dagens kulturdebatt. Men de senaste åren har jag börjat se en allt mer utbredd attack mot ”skräpkultur” i allmänhet. Dokusåpor, Sopranos, Janet Jackson och Howard Stern dras över en kam. Så jag bestämde mig för att ställa mig upp och försvara dagens populärkultur som helhet. Inte bara tv-spelen, säger Steven Johnson.

Han är expert på neurovetenskap och teknologi, snarare än kultur, och det ger honom ett annorlunda perspektiv på dagen kulturklimat. Steven Johnson argumenterar sakligt för hur våra hjärnor påverkas av att vår tids populärkultur blivit allt mer komplicerad, avancerad och krävande. Som exempel ställer han dagens tv-program mot äldre motsvarigheter – sofistikerade serier som 24, Sopranos och Vita Huset är betydligt mer komplexa än Spanarna på Hill Street och Dallas. Han skriver att ett Seinfeld-avsnitt som sågs av 15 miljoner amerikaner har en narrativ struktur som på 1960-talet bara gick att hitta i elitkultur som Jean-Luc Godards filmer eller Alain Robbe-Grillets romaner. Han jämför de oändligt komplexa digitala landskapen i tv-spel som Grand theft auto och Everquest med äldre, simplare spel som Pacman och Zelda.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons