X
Annons
X
Krönika

Jan Scherman: ”Tv-branschen drabbad av svårartad kreativ koma”

Fascinerad samling framför tv-apparater i ett svenskt skyltfönster 1954, då tv:n just kommit.
Fascinerad samling framför tv-apparater i ett svenskt skyltfönster 1954, då tv:n just kommit. Foto: TT

Det är bokslutstider i tv-branschen. Och även om tv-kanalerna som vanligt söker tolkningar till sin egen fördel så är det svårt att den här gången dölja dramatiken. Vi tittar allt mindre på den stora tv:n i vardagsrummet. Genomsnittstiden är nu 2 timmar och 33 minuter per dag. Fallet är större än någonsin även om en minskning på 6 minuter om dagen inte låter så mycket. I yngre målgrupper är det minus 13 minuter. För tv-branschen är detta historiskt negativ statistik. Tittartidskurvan ser nu ut som en upp och nedvänd hockeyklubba.

Fascinerad samling framför tv-apparater i ett svenskt skyltfönster 1954, då tv:n just kommit.

Foto: TT Bild 1 av 2
Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X