Tv-bolag kränkte Gui Minhais privatliv

Den brittiska mediemyndigheten Ofcom fäller en kinesisk tv-kanal som sänt den fängslade förläggaren Gui Minhais tvångsbekännelser. Arkivbild.
Den brittiska mediemyndigheten Ofcom fäller en kinesisk tv-kanal som sänt den fängslade förläggaren Gui Minhais tvångsbekännelser. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT

Tv-kanalen CGTN fälls av den brittiska mediemyndigheten Ofcom efter att ha sänt den fängslade förläggaren Gui Minhais tvångsbekännelser, skriver Journalisten.

Under strecket
TT
Publicerad
Annons

Den engelskspråkiga kanalen ägs av statliga China Central Television och har tidigare fått sin licens indragen av Ofcom som förväntas utdöma ett bötesbelopp.

Gui Minhais dotter Angela Gui anmälde kanalen till den brittiska myndigheten efter att den vid två tillfällen sänt hennes fars tvångsbekännelser i tv. Det var programmen The News Desk och World Today som visade Gui Minhai där han uppgav att han ångrade sig. Ofcom har nu fällt kanalen för att ha kränkt Gui Minhais privatliv.

Annons
Annons
Annons