Annons
X
Annons
X

Tusentals lärare har börjat ”greja” efter Micael

Micael Hermanssons mikrolektioner Grej-of-the-day har blivit succé. Sedan SvD skrev om hans koncept för snart ett år sedan har tusentals lärare i landet börjat ”greja”.

Skolresan Sverige
[object Object]
Sedan SvD skrev om hans koncept för snart ett år sedan har tusentals lärare i landet börjat ”greja”. Foto: MALIN HOELSTAD

En mikrolektion, sju till åtta minuter lång om något som påverkat världshistorien. Ett nytt ämne varje dag, Grej of the day, helt enkelt. Och en ledtråd dagen innan för att väcka nyfikenheten och tankeverksamheten.

När SvD skrev om läraren Micael Hermansson vid Västangårdsskolan i Umeå i maj i fjol, kände han inte till någon annan lärare som jobbade med liknande, dagliga minilektioner. Men efter publiceringen så tog det fart.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Han startade en Facebooksida om Grej-of-the-day för pedagoger, en sida som i dag, 9 månader senare, har 7 500 som följare. Minst hälften tror Micael Hermansson jobbar med Grej-of-the-day i sina klasser.

    Annons
    X

    – Det kan vara fler. Men minst 50 000 elever är nog inne på det här nu. Det har hänt så galet mycket, skrattar Micael Hermansson när vi pratar.

    Vi får deja vu-upplevelser hela tiden.
    Micael Hermansson

    Dagen innan har SVT:s Lilla Aktuellt sänt ett inslag om hans arbetssätt och hans elever. Själv har han fått begränsa antalet föreläsningsdagar till två i månaden, annars skulle det ta för mycket av hans ”riktiga jobb”.

    – Jag har föreläst massor. Jag försöker att inte tulla på mitt vanliga jobb, men det är jättetrevligt. I veckan ska jag till Malmö och Helsingborg, förra veckan var jag i Stockholm.

    Dessutom är han igång med ett bokprojekt om konceptet. Men parallellt har han utvecklat grej-lektionen ytterligare.

    Själv kompletterar Micael Hermansson fortfarande Grej-of-the-day med inriktningen News-of-the-day, ännu kortare lektioner om en viktig nyhetshändelse. För att knyta ihop dåtid med nutid. För det är där de intressanta sambanden dyker upp, resonerar han. När nedslagen blir så många, historiska och nutida, att eleverna börjar se mönster växa fram.

    Det senaste är att han har ställt en mässingsklocka i klassrummet. När någon kommer på att man i ett helt annat sammanhang träffat på ett ämne de tagit upp på Grej-of-the-day, så plingar man i klockan och berättar.

    – Varje gång vi nämner ett ämne igen så blir det på riktigt, det är inte bara skola. Och så knyter vi ihop säcken ännu mer. Vi får deja vu-upplevelser hela tiden.

    **Någon har sett **något på tv, en annan har en farfar som berättat något, en har en autograf. Och så fortsätter det.

    När SvD besökte Västangårdsskolan var det bara Micael Hermanssons femma som hade Grej of the day vid skolan. Nu finns det redan i ettan – och på högstadiet. Och studiebesöken fortsätter att komma.

    – Min klass är så stolta. ”Det var här det började!” säger de.

    Annons
    Annons
    X

    Sedan SvD skrev om hans koncept för snart ett år sedan har tusentals lärare i landet börjat ”greja”.

    Foto: MALIN HOELSTAD Bild 1 av 2

    Micael Hermansson är lärare i klass 5 på Västangårdsskolan Umeå.. Varje dag kör han ¨Grej of the Day¨. Han berättar i ca en kvart om något fritt valt ämne, vad som helst, allt ifrån Anne Frank till Tutankamon.

    Foto: MALIN HOELSTAD Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X