Turisterna har övergivit Phuket

Turisterna reser inte till Phuket som förr. Bokningarna inför högsäsongen som börjar i november är bara hälften så många som i fjol.

Under strecket
Publicerad
I år är det extra låg säsong, suckar Joe Sompon, som gör sitt bästa för att de få turister som finns på stranden ska hyra en solstol av just honom.

I år är det extra låg säsong, suckar Joe Sompon, som gör sitt bästa för att de få turister som finns på stranden ska hyra en solstol av just honom.

Annons

Joe Sompon gör sitt bästa för att de få turister som går på stranden i Patong ska hyra en stol av just honom. Men det går trögt.
– Lågsäsong, suckar han. I år är det extra låg lågsäsong.
Han är 18 år och har hyrt ut solstolar sedan han var 14. En normal dagsförtjänst i juni brukar ligga på 250 bath, 50 kronor. I år är han glad om han får ihop hälften.
De riktigt stora pengarna drar han in under högsäsongen, och det gäller för alla de tusen och åter tusen Phuketbor som har turisterna som inkomstkälla, från hotellägare till strandförsäljare. Då kan Joe Sompon stoppa över hundra kronor om dagen i fickan en normal arbetsdag.
Turisterna har inte slutat åka till Thailand. Resandet till mål på östra sidan har ökat dramatiskt. Koh Samui har 45 procent fler turister är förra året.
Men det gäller att få tillbaka dem till Phuket, eftersom ön står för en tredjedel av alla intäkter från turismen till Thailand, enligt Phukets turismorganisation.

Olika delar av Phuketön drabbades olika hårt. I provinsen Phang Nga, som omfattar Khao Lak, har knappt 40 procent av hotellen kunnat öppna, men det är inte turister som bor där utan hjälparbetare och andra som arbetar med återuppbyggnaden efter tsunamin. I Krabi och Phuket är däremot 90 procent av hotellen i full drift igen, men uthyrningarna går trögt.
Bokningarna inför högsäsongen ligger på en låg nivå, 40 procent mot normalt 80, skriver Bangkok Post.
På Burasari hotel i Patong är däremot beläggningen hög.
– Vi insåg att säsongen efter tsunamin skulle bli en katastrof. Så vi sa att antingen förlorar vi pengar och är negativa eller så förlorar vi pengar och gör vad vi kan för att få tillbaka volymen på turisterna, säger Mike Inman, vd för hotellet.
Under devisen ”Aldrig förr, aldrig igen” har Burasari sålt rummen billigt tillsammans med paket för resor, restauranger och shopping i Patong. För närvarande har de över 90 procents beläggning.
– Jag är säker på att turisterna kommer tillbaka, säger han.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons