Turist-vd har heta planer för ljumma Stockholm

Stockholm växer som turistmål. Enligt branschorganet World Travel Tourism väntas turismen i Sverige öka med nära 7 procent i år och det är i första hand Stockholm som står för ökningen. En storsatsning på marknadsföring och tätt samarbete med näringslivet ska sätta Stockholm på världskartan.

Under strecket
Publicerad
Martin Rosborg, vd för Stockholm Visitors Bord, tar en fika på kafé i centrala Stockholm. Han blev vd för SVB i höstas och tvekar inte att sticka fram hakan. ”För första gången vågar Stockholm säga att vi är bra, titta här bara. Ska man marknadsföra sig måste man våga höras och synas, det är hela grunden”, säger han.

Martin Rosborg, vd för Stockholm Visitors Bord, tar en fika på kafé i centrala Stockholm. Han blev vd för SVB i höstas och tvekar inte att sticka fram hakan. ”För första gången vågar Stockholm säga att vi är bra, titta här bara. Ska man marknadsföra sig måste man våga höras och synas, det är hela grunden”, säger han.

Annons

Stockholm har varit en ljum produkt. Men vi är en världsstad som spelar i högsta ligan. Nu ska vi lyfta på hakan och positionera oss, säger Stockholms turistchef Martin Rosborg. Med ibland hårda nypor har han möblerat om i organsationen för att sälja Stockholm mer effektivt. Nu i nära samarbete med näringslivet.
Sedan den 1 september förra året är Martin Rosborg vd för Stockholm Visitors Board, handplockad för att styra upp den tidigare allt för spretiga verksamheten.
– Det är ett kulturskifte vi genomför, säger han. Från en mer inåtvänd tjänstemannakultur vänder vi nu blicken ut mot näringslivet.

Stockholm Visitors Board, SVB, är ett helägt dotterbolag med 45 anställda inom den kommunala koncernen Stockholms Näringslivskontor AB. Intäkterna låg förra året på 105 miljoner, varav Stockholms stad bidrog med 41 miljoner och näringslivet med 20 miljoner i rena marknadsföringsprojekt.
Martin Rosborg jobbar för att öka insatsen från berörda företag. Först därefter tänker han gå till Stadshuset och be politikerna matcha med ökade anslag.
– Jag tror vi har ökat vår marknadsföringsbudget med 25–30 miljoner inom ett och ett halvt år, säger han.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons