Annons
Italiensk glass – turisternas stora lycka.  Efter tre dagars rundvandring bland Roms ruiner får japanerna Tsubasa Kurokawa och Akihiko Nomura njuta av italiensk ”gelato”.
Italiensk glass – turisternas stora lycka. Efter tre dagars rundvandring bland Roms ruiner får japanerna Tsubasa Kurokawa och Akihiko Nomura njuta av italiensk ”gelato”. Foto: Pablo Gianinazzi

Turism och OS – det enda som håller krislandet igång

Vinter-OS 2026 kommer som en skänk från ovan. Turismen har blivit livbojen i Italiens ekonomiska träsk. Men alla jublar inte över turistboomen, erfar SvD i Rom.

Publicerad

 

ROM Framför Colosseum njuter två amerikanska tonåringar i gassande solsken. De är omgivna av ett myller med turister och gatuförsäljare med selfiepinnar och plastsouvenirer. Luften surrar av olika språk.

Amerikanska familjen Boynton från Maine sparade i tre år till Italien-resan. Efter att ha sett Venedig och Pisa samt blivit rånade är sista anhalt Rom och Kolosseum.

Foto: Pablo Gianinazzi Bild 1 av 5

Kolonner med turister flödar genom den eviga staden. Rom är den tredje mest besökta staden i Europa, och tolfte i världen. Varje år turistar runt tio miljoner i Rom.

Foto: Pablo Gianinazzi Bild 2 av 5

Trängseln är kompakt vid Fontana di Trevi, även förevigad av svenska Anita Ekberg i filmen La Dolce Vita. Alla verkar vilja ta en selfie framför den legendariska fontänen.

Foto: Pablo Gianinazzi Bild 3 av 5

Emely och Cassidy Boynton bubblar av lycka över att få se Colosseum på riktigt. Italienresan har varit deras ”drömsemester”. Fast de gillar inte alla gatuförsäljare som försöker pracka på dem souvenirer, flaggor och träskålar.

Foto: Pablo Gianinazzi Bild 4 av 5

Ett stenkast från turistmyllret kring Colosseum syns ett annat Italien; tiggare och utslagna som sitter bland Roms antika ruiner och hoppas på generösa bidrag från turisterna.

Foto: Pablo Gianinazzi Bild 5 av 5