Flygbolagen drabbas hårt av terrorhot, flygledarstrejker, ekonomisk osäkerhet och inte minst av att de själva ökat kapaciteten genom att skaffa nya plan. När bolagen ska fylla sina plan kan resenärerna se fram mot lägre biljettpriser. Men det blir också ökat tryck på SAS och andra flygbolag att pressa kostnaderna ännu mer.
Om allt gått som de var tänkt skulle 2016 ha blivit ett riktigt bra år för flygbolagen. Det lägre bränslepriset skulle ha slagit igenom fullt ut, stora besparingar var gjorda och så har de en mängd nya plan som både drar mindre bränsle och kan göra det mer attraktivt att flyga.
Men rader av terrorattacker och hot, en misslyckad militärkupp i Turkiet, den osäkerhet som brexit-omröstningen skapat, strejker bland flygledare i Europa med mera har vänt på det mesta. Det har faktiskt blivit så illa att Carolyn McCall, koncernchef för Europas näst största lågkostnadsbolag Easyjet, nyligen beskrev läget som det värsta flygbolagen varit med om det senaste decenniet.