Annons
X
Annons
X

Turbo-Pelle fick Sverige att skapa det bästa i världen

En av bilvärldens största motorprofiler har gått ur tiden. Per Gillbrand var med bakom flera av svensk bilindustris största innovationer som Volvos B18 och Saabs turbo. Här är en berättelse om vem han var, tecknad av SvD:s motorredaktör Jonas Fröberg.

Per Gillbrand med sina älskade minimotorer som han byggde som pensionär. Till vänster en speedwaymotorcykelmotor, och till höger en racingmotor.

Foto: Privat Bild 1 av 1

Bild 1 av 9

Lysande teoretiker och praktiker i ett

Per Gillbrand med sina älskade minimotorer som han byggde som pensionär. Till vänster en speedwaymotorcykelmotor, och till höger en racingmotor.
Per Gillbrand med sina älskade minimotorer som han byggde som pensionär. Till vänster en speedwaymotorcykelmotor, och till höger en racingmotor. Foto: Privat

En teknisk konstnär med absolut gehör och musikalitet runt ingenjörsyrket. En av få som ur ett block metall kunde svarva vevstakar, kamaxlar och ventiler – och intuitivt förstå hur allt fungerar. Exakt. Där. Kunde denna minnestext ha slutat.

Men det stora med färghandelssonen från Tidaholm var hur han förädlade och utvecklade sin begåvning: lekfullt, nyfiket och respektlöst i ordets bästa bemärkelse. Ju djupare problemen var desto mer energi tycktes han få. Och han gick alltid i mål.

Född mitt i folkhemssveriges stora tekniksprång 1934 tog han en maskiningenjörsexamen vid tekniska gymnasiet i Göteborg. Ett självklart val. Han blev något så ovanligt som en glimrande teoretiker och praktiker i ett, men han gick aldrig på universitet. ”Det är bättre att skapa än att förstå”, brukade han säga med glimten i ögat.

Han ville utveckla. Med händerna.

Annons
X
Annons
X

Året var 1959. En 35-årig Per Gillbrand testar den nya B18 - den kanske svenskaste och mest klassiska av alla motorer.

Foto: Privat Bild 1 av 1

Bild 2 av 9

Det började på Volvo

Året var 1959. En 35-årig Per Gillbrand testar den nya B18 - den kanske svenskaste och mest klassiska av alla motorer.
Året var 1959. En 35-årig Per Gillbrand testar den nya B18 - den kanske svenskaste och mest klassiska av alla motorer. Foto: Privat

Som 21-åring gick Per Gillbrand in genom fabriksgrindarna till Volvo Penta i Skövde. På visitkortet stod ”motortestingenjör”, det finaste jobb han visste och som han andligt behöll livet genom. Cheferna fick upp ögonen för ”Pelle” som 1958 hamnade på Volvo i Göteborg där en ny motor skulle konstrueras till sportvagnen P1800. Det blev den legendariska B18, kanske den allra svenskaste av alla motorer som användes i bilar som Volvo PV, Amazon, 140-serien och Duett.

Annons
X
Annons
X

Oroväckande många Saab tvåtaktare utställda på ett flygfält – nu ställdes hoppet till den nya V4-motorn. Och Per Gillbrand.

Foto: Privat Bild 1 av 1

Bild 3 av 9

Ny tid och ny arbetsgivare

Oroväckande många Saab tvåtaktare utställda på ett flygfält – nu ställdes hoppet till den nya V4-motorn. Och Per Gillbrand.
Oroväckande många Saab tvåtaktare utställda på ett flygfält – nu ställdes hoppet till den nya V4-motorn. Och Per Gillbrand. Foto: Privat

Sommaren 1964 handplockades han till Saab som centralgestalt i ett stort projekt som för bilbolaget Saab handlade om liv eller död. Det var införandet av V4-motorn som, starkt försenat, skulle ersätta Saabs tvåtaktare.

Projektet var hemligt och ordföranden Marcus ”Dodde” Wallenberg var gnagande orolig för att de existerande tvåtaktarna inte kunde säljas om ett enda knyst kom ut om den nya motorn.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X

    Här i bergen runt Gardasjön hårdtestade Per Gillbrand Saab 96 med V4-motorn.

    Foto: Privat Bild 1 av 1

    Bild 4 av 9

    Fågelskådarens problemfyllda Saab

    Här i bergen runt Gardasjön hårdtestade Per Gillbrand Saab 96 med V4-motorn.
    Här i bergen runt Gardasjön hårdtestade Per Gillbrand Saab 96 med V4-motorn. Foto: Privat

    En blåkall februaridag 1965 berättade Per Gillbrand för förvånade kolleger: han skulle ta tjänstledigt några månader för att driva sin fars färghandel i Tidaholm.

    Ingen förstod någonting. Det viskades om alkoholism.

    I verkligheten satte han sig själv och familjen i en Dodge Van och åkte ner till Desenzano vid Gardasjön i norra Italien. Där hyrde man ett hus av en viss Giacomo Acerbi – och Per Gillbrand körde hela utprovningen själv, över 4000 mil med uppe i bergen i en Saab 96 med V4.

    Acerbi trodde att Per Gillbrand var fågelskådare. Men en sak var italienaren helt säker på: Aldrig skulle han köpa en Saab – han hade aldrig sett någon meka så mycket med en bil som fågelskådaren från Sverige.

    Därefter placerades Per Gillbrand hos Triumph i Birmingham under nästan ett år, som problemlösare och samordnare när Saab skulle använda en Triumphmotor i den nya 99-modellen.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Cheferna på Saab-Scania i Södertälje lyssnar uppmärksamt på Per Gillbrand. Fr v tekniske direktören Sverker Sjöström, chefen för motorkonstruktion Bengt Gadefelt, Folke Karlsson och Per Gillbrand. Motorn är den då nya 8-ventilsmotorn med Bosch mekanisk insprutning.

    Foto: Privat Bild 1 av 1

    Bild 5 av 9

    Motorlaboratoriet i Södertälje – Pers värld

    Cheferna på Saab-Scania i Södertälje lyssnar uppmärksamt på Per Gillbrand. Fr v tekniske direktören Sverker Sjöström, chefen för motorkonstruktion Bengt Gadefelt, Folke Karlsson och Per Gillbrand. Motorn är den då nya 8-ventilsmotorn med Bosch mekanisk insprutning.
    Cheferna på Saab-Scania i Södertälje lyssnar uppmärksamt på Per Gillbrand. Fr v tekniske direktören Sverker Sjöström, chefen för motorkonstruktion Bengt Gadefelt, Folke Karlsson och Per Gillbrand. Motorn är den då nya 8-ventilsmotorn med Bosch mekanisk insprutning. Foto: Privat

    Sedan blev Per Gillbrand chef för motorlaboratoriet i Södertälje i det då sammanslagna Saab-Scania.

    Där utförde han sin livsgärning mellan 1969 och 1997. Cheferna, framförallt den legendariske tekniske direktören Sverker Sjöström litade blint på den rebelliske ”Pelle”, som fick fria händer och kunde skapa en arbetsmiljö där nog aldrig innovation omsatts mer i praktisk handling – någonsin.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Saabs turbomotor blev en vändning för bilbolaget Saab. Per Gillbrand blickar ner i motorn i mitten.

    Foto: Privat Bild 1 av 1

    Bild 6 av 9

    Turbo-Pelles världsinnovation

    Saabs turbomotor blev en vändning för bilbolaget Saab. Per Gillbrand blickar ner i motorn i mitten.
    Saabs turbomotor blev en vändning för bilbolaget Saab. Per Gillbrand blickar ner i motorn i mitten. Foto: Privat

    Han blev nyckelgestalt när Saabs turbo togs fram: Framförallt utvecklade han världsinnovationen med en övertrycksventil (wastegate) som löste turbons inneboende problem – tänk ungefär som en bypassoperation. En innovation som möjliggjorde att nära nog all nya bilar i dag har turbo.

    1988 fick han och kollegan Bengt Gadefelt dela på Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens guldmedalj 1988 för det arbetet.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Saab lanserar den nya 16-ventilsmotorn med Per Gillbrand i centrum. Just denna motor har turbo och 175 hästkrafter.

    Foto: Privat Bild 1 av 1

    Bild 7 av 9

    Uppfinningar på pärlband

    Saab lanserar den nya 16-ventilsmotorn med Per Gillbrand i centrum. Just denna motor har turbo och 175 hästkrafter.
    Saab lanserar den nya 16-ventilsmotorn med Per Gillbrand i centrum. Just denna motor har turbo och 175 hästkrafter. Foto: Privat

    Därefter basade han för ett blänkande pärlband av bilvärldens mest avancerade projekt, bland annat 16-ventilsmotorn, APC-systemet som gör det möjligt att hantera olika bensinkvaliteter. Och mycket, mycket annat.

    Vi i lilla Sverige skapade det bästa i världen. Tack vare honom.

    Annons
    X
    Annons
    X

    En stolt Per Gillbrand visar upp sin sista stora uppfinning - det nya motorkoncept med variabel kompression på Stockholms bilsalong år 2000.

    Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1

    Bild 8 av 9

    Sista stora uppfinningen ovanligt framsynt

    En stolt Per Gillbrand visar upp sin sista stora uppfinning - det nya motorkoncept med variabel kompression på Stockholms bilsalong år 2000.
    En stolt Per Gillbrand visar upp sin sista stora uppfinning - det nya motorkoncept med variabel kompression på Stockholms bilsalong år 2000. Foto: Janerik Henriksson/TT

    Men sedan GM köpt upp Saabs biltillverkning blåste snålare vindar. Den gigantiska GM-koncernen var processorienterad – det var inte Per. Hans sista stora uppfinning blev en avancerad motor med variabel kompression strax innan pensioneringen. Projektet stoppades av GM – men en körbar bil finns ännu på Saabmuseet.

    Framförallt utvecklas medan du läser denna text exakt sådana motorer av bland annat Porsche och Infiniti – över 15 år efter att Per Gillbrand gjorde det.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Per Gillbrand startar upp en V12 Rolls Royce Merlinmotor i garaget i Mariefred - där det blev bastuvarmt på några sekunder. Motorn hade han fått av en hög officer och hämtat i ett bergrum, där dem stått som reservmotor för stridsvagnar.

    Foto: Privat Bild 1 av 1

    Bild 9 av 9

    Pensionärstillvaro med fortsatt utveckling

    Per Gillbrand startar upp en V12 Rolls Royce Merlinmotor i garaget i Mariefred - där det blev bastuvarmt på några sekunder.  Motorn hade han fått av en hög officer och hämtat i ett bergrum, där dem stått som reservmotor för stridsvagnar.
    Per Gillbrand startar upp en V12 Rolls Royce Merlinmotor i garaget i Mariefred - där det blev bastuvarmt på några sekunder. Motorn hade han fått av en hög officer och hämtat i ett bergrum, där dem stått som reservmotor för stridsvagnar. Foto: Privat

    Därefter blev källaren hemma i huset i Mariefred hans skaparuniversum – nu för avancerade minimotorer. År 1992 utnämndes han till teknologie hedersdoktor på Chalmers tekniska högskola men det var nere vid källarens arbetsbänk han fick fortsätta att vara den motortestingenjör han alltid varit.

    Eller ”gammal bilmekaniker” som han själv presenterade sig som, med ett stort leende på sin stora Grand finale. Det var på Berwaldhallen i Stockholm i november 2014. Iklädd sin enkla röd tröja berättade han och visade outtröttligt upp sina älskade motorer – inför fullsatt hus.

    Cancern smög sig på nu i april. Till slut försonades han med sitt öde. ”Att vara på ålderdomshem är inget för mig”, sade han till sonen Peter.

    Per Gillbrand sörjs närmast av frun Inga, sonen Peter och dottern Ebba med familjer.

    Låt oss blunda, och tänka oss tillbaka till Berwaldhallen 2014. Där ville applåderna från de över 1000 åhörarna aldrig ta slut. Åt en teknisk rebell, som kanske aldrig förstod sin egen storhet, men på djupet omformade innovation i svenskt näringsliv, och som många sörjer djupt, och har ofantligt mycket att tacka.

    Annons
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X