X
Annons
X

Turbo med fransk komfort

Ny storsäljare? Med bara tre cylindrar under huven börjar Peugeot 308 klättra uppåt på den svenska försäljningslistan. Men det är långt kvar till toppen och frågan är om 131 trångbodda hästar ska klara uppdraget?

Fram till år 2013fick Peugeot en ny slutsiffra i modellbeteckningen vid varje generationsbyte, och så hade det varit sedan år 1929 när Peugeot 201 lanserades. Alltså borde dagens upplaga av Peugeot 308 egentligen ha hetat 309, men någon på PSA:s huvudkontor vid Avenue de la Grande Armée i Paris hade insett det annalkande problemet, och nästa steg skulle ju bli Peugeot 310. Eftersom nollan i mitten är en del av det skyddade varumärket skulle det förstås inte fungera.

Därför heter generation nio fortfarande 308. Peugeot 308 generation två. I fjol blev den utsedd till "Årets bil" trots att den då ännu inte fått den nya överladdade 3-cylindriga 1,2-liters motorn som sitter i testbilen. En imponerande maskin som döpts till PureTech och trots det blygsamma formatet rymmer 131 hästar.

Biltest Peugeut 308 1,2 e-turbo.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT Bild 1 av 6

PureTech-motorn är mycket lågmäld och civiliserad.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT Bild 2 av 6

Peugeot 308.

Foto: PONTUS LUNDAHL Bild 3 av 6

Instrumenteringen är snygg, prydlig och nästan kliniskt ren.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT Bild 4 av 6

Peugeot 308 är en körglad bil med uttalat franskt temperament.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT Bild 5 av 6

Trots fin prestanda klarar Peugeot 308 miljöbilsgränsen.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X