Tur och tajming är framgångsreceptet

Tur och tajming. Där har vi de två viktigaste faktorerna för framgång i affärer. Affärsidé och produkt kommer längre ner på listan där också faktorerna kapital och ledarskap finns. Fråga vilken riskkapitalist som helst; har man möjlighet att välja och kunde garantera tur och tajming har resten en underordnad roll.

Under strecket
Publicerad
Annons

ANALYS | Electrolux satsar i USA

Under våren drar Electrolux igång sin största marknadssatsning någonsin. Då ska företaget dra igång ett långsiktigt ­projekt som syftar till att etablera sig som ett av de stora varumärkena i premiumsegmentet på USA-marknaden. Visser­ligen finns Electrolux ­redan där, dels som ett dammsugarmärke, dels som ett, om än litet och ökande, vitvarumärke i premiumsegmentet. På den marknaden siktar Electrolux att bli en av de tre stora.

Investeringen kommer att belasta resultatet i flera år och är osäker då man kan vara ­säker på att konkurrenterna inte frivilligt släpper ifrån sig marknadsandelar.

Annons
Annons
Annons