Annons

”Tunnelbanepolis behövs snarast”

Foto: Lars Pehrson

Sverige behöver en regelrätt tunnelbanepolis, polisiära befogenheter för ”stop and search” och maximalt nyttjad kameralagstiftning. Det skriver Kristoffer Tamsons (M).

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

I Londons morgonrusning den 7 juli för 15 år sedan reste miljontals människor ovetandes om vad som skulle ske. Strax före klockan 09.00 denna julimorgon förbyttes resande till arbete, fritidssysslor och turistattraktioner mot en resa i skräck och terror. Bomber detonerade ombord på tre tunnelbanetåg, och senare på en dubbeldäckarbuss i hjärtat av den brittiska huvudstaden. Totalt miste 52 civila personer och fyra islamistiska terrorister sitt liv. 700 personer skadades i ett attentat som terrororganisationen Al-Qaida senare tog på sig.

Attackerna i Londons tunnelbana står tyvärr inte ensamma. Listan kan göras lång över terrorattacker där samhällets blodomlopp – kollektivtrafik och persontrafik – har tvingats utgöra terrorns slagfält. Bortom tunnelbaneattacken i London kan en närmast dra sig till minnes de fruktansvärda attackerna i Madrid 2004, i Moskva 2010, i Bryssel 2016 och ytterligare en attack i Londons tunnelbana 2017. Sedan millennieskiftet beräknas över 1 400 människor ha mist sina liv i terror som slagit mot kollektivtrafik och persontrafik. Antalet skadade under samma tid är nära 6 000 människor.

Annons
Annons
Annons