Annons
X
Annons
X
Kollektivtrafiken i Stockholm

Tunnelbanan växer: Här är Stockholms nya stationer

Gula linjen, Barkarbystaden och Slakthusområdet – samtliga är nykomlingar i Stockholms kollektivtrafik. Regionen växer så att det knakar, och så även antalet tunnelbanestationer. SvD har listat Stockholms nya tunnelbanegrenar, vars nota kommer att landa på 20 miljarder kronor.

Inom sex till åtta år kommer Stockholms tunnelbaneresenärer bland annat att kunna åka till Barkarby, Nacka centrum och Arenastaden.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

Bild 1 av 5

Inom sex till åtta år kommer Stockholms tunnelbaneresenärer bland annat att kunna åka till Barkarby, Nacka centrum och Arenastaden.
Inom sex till åtta år kommer Stockholms tunnelbaneresenärer bland annat att kunna åka till Barkarby, Nacka centrum och Arenastaden. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Till år 2030 beräknas Stockholmsregionen ha växt med ett helt Göteborg – alltså en halv miljon nya invånare. I takt med att Stockholm expanderar gör också tunnelbanenätet det. Under nästa år kommer bygget av fyra nya linjegrenar att påbörjas, vars sammanlagda nota kommer att landa på flera miljarder kronor. SvD listar de nya stationerna.

Annons
X
Annons
X
Foto: Grafik: Kalle Källström Bild 1 av 1

Bild 2 av 5

Slutstation: Arenastaden

Foto: Grafik: Kalle Källström

Ett av tillskotten är den sprillans nya ”gula linjen”, som uppskattas vara färdig år 2024. Den kommer att gå från Odenplan till Arenastaden och sträckningen får tre nya stationer: Hagastaden, Hagalund och Arenastaden.

Hagastaden tillhör en av Stockholms nybyggda stadsdelar, som sammanför Solna med innerstaden. Arenastaden sållas också till kategorin ”nya stadsdelar” och här hittar du bland annat Friends Arena och jättegallerian Mall of Scandinavia.

Uppskattad kostnad: 4,7 miljarder kronor.

Annons
X
Annons
X
Foto: Grafik: Kalle Källström Bild 1 av 1

Bild 3 av 5

Från Sofia till Nacka Centrum

Foto: Grafik: Kalle Källström

Den blåa linjen, som hittills bara nått norra Stockholm, förlängs från Kungsträdgården ut till Nacka. Denna linje får fem nya stationer: Sofia, Hammarby Kanal, Sickla, Järla och Nacka centrum. 2025 beräknas dessa stationer slå upp dörrarna.

Sofia blir Stockholms djupaste tunnelbanestation, och kommer att vara belägen cirka 100 meter under markytan. Enda sättet att nå tunnelbanan är genom att ställa sig i en av de sex snabbgående hissarna, som tar dig till och från plattformen på cirka 30 sekunder. Stationen vid Hammarby kanal kommer att ha en uppgång på Södermalm och en i Hammarby sjöstad, och därefter kan resan fortsätta mot Sickla, Järla och Nacka centrum.

Uppskattad kostnad ser du i nästa bild.

Annons
X
Annons
X
Foto: Grafik: Kalle Källström Bild 1 av 1

Bild 4 av 5

Grön linje blir blå

Foto: Grafik: Kalle Källström

Från den nya tunnelbanestationen Sofia kommer det också att gå en ny gren mot Gullmarsplan. Vid Sockenplan kopplas den grenen ihop med Hagsätralinjen, som idag tillhör en av tre gröna linjer, som är väldigt trafikerade.

Globens och Enskede gårds stationer kommer att skrotas och istället ersättas av en helt ny station i Slakthusområdet. Vid Gullmarsplan byggs en ny plattform under den befintliga. Den nya tunnelbanestationen i Slakthusområdet kommer att ha två uppgångar, en på ett nytt torg nära dagens station Globen och en i en park centralt i området. År 2025/2026 ska projektet vara slutfört.

Uppskattad kostnad tillsammans med Nackagrenen: 14,4 miljarder kronor.

Annons
X
Annons
X
Foto: Grafik: Kalle Källström Bild 1 av 1

Bild 5 av 5

Barkarby station blir viktig knutpunkt

Foto: Grafik: Kalle Källström

Den blåa linjen ska förlängas från Akalla till Barkarbystaden och slutligen Barkarby station. Stockholms stad menar att denna station kommer att bli en viktig knutpunkt för framtidens resenärer. Tunnelbanan är beräknad att börja rulla år 2024.

Runt stationen Barkarbystaden, som är Stockholms största utbyggnadsområde, växer även en helt ny stadsdel fram. Avsikten är att stadsdelen inom några år ska bli västra Stockholms nya knutpunkt, och här kommer det att finnas 18 000 nya bostäder och 10 000 nya arbetsplatser.

Uppskattad kostnad: 3,3 miljarder kronor.

Annons
Annons
X
Annons
X