Annons
Recension

Ikea på Liljevalchs konsthallTunn utställning ett pr-klipp för Ikea

Under strecket
Publicerad

Liljevalchs visar Ikea hela sommaren, företagets nota landar på 3 miljoner kronor, då ingår fasadreklam granne med Gröna Lund och Skansen. Det är mycket pengar för en fattig konsthall, men priset är ändå ofattbart lågt, det motsvarar ett tjugotal reklamsnuttar i tv. Vad pengarna har gått till får konsthallschefen Mårten Castenfors och utställningskommissarien Staffan Bengtsson gärna berätta, för det här är en tunn och ganska ointressant utställning. Det är som att vandra runt i en glättig reklambroschyr, till stor del byggd på nostalgi och beundran för Ikea. Företaget granskas inte nämnvärt, utan beskrivs, och Ingvar Kamprad själv får komma till tals på sina egna villkor.

Det är en relativtföremålsfattig utställning, vilket är märkligt eftersom Ikea har spottat ur sig produkter i mer än ett halvsekel, jag hade velat se mycket mer av Ikeas möbelutveckling. Det är jättekul att se framsidan av samtliga årgångar av Ikeakatalogen – men jag vill veta mer än så. Även om kvalitetsbegreppet, jag skulle gärna ha sett en ordentlig genomgång av hur framställningen av billiga möbler förändrats i takt med tiden. Hur har användandet av spånplattor och plastlaminat påverkat design, produktion, kvalitet och hållbarhet? En grundlig tillbakablick på teknikutvecklingen kring monteringsfärdiga möbler saknas också. Ikeas världskarta och datumet för årets katalogsläpp finns dock luftigt exponerade som väggmålerier på framskjuten plats.

Annons
Annons
Annons