X
Annons
X

Tung sydkorean utmanar europeisk bilindustri

En stor, snabb och välbyggd familjebil. Det är en fordonstyp som europeiska biltillverkare övat länge på att åstadkomma. Stinger GT är första försöket från sydkoreanska Kia – och avgångsbetyget blir inte dåligt.

Läs mer om SvD:s biltester
I Sverige säljs Stinger i två utföranden med de förvirrande beteckningarna GT Line och GT. Båda är fyrhjulsdrivna och automatväxlade.
I Sverige säljs Stinger i två utföranden med de förvirrande beteckningarna GT Line och GT. Båda är fyrhjulsdrivna och automatväxlade. Foto: Pontus Lundahl/TT

Var Lancia Aurelia världens första gran turismo när den lanserades 1950? Det vill säga en bil gjord för storslagna resor, som det italienska epitetet antyder? Biltypen ska inte blandas ihop med sportbilar, för sådana är ofta både trånga och obekväma – om än snabba.

I Sverige säljs Stinger i två utföranden med de förvirrande beteckningarna GT Line och GT. Båda är fyrhjulsdrivna och automatväxlade.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 10

Kia Stinger är en relativt stor halvkombi vars design med kort främre överhäng och lång motorhuv ska få bilen att ”se bakhjulsdriven ut”.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 10

Bakpartiets form gör att Stinger ser låg och bred ut. Innanför bagageluckan ryms en skaplig semesterpackning.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 10

Med automatisk avbländning justeras ljuskäglan i förhållande till annan trafik.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 10

Förarmiljön är helt befriad från konstigheter och designexperiment.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 10
Bild 6 av 10
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 10
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 8 av 10
Foto: Tom Kirkpatrick/BMW Bild 9 av 10
Foto: Jaguar Bild 10 av 10
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X