Annons

Marina Abramović, The CleanerTung och samtidigt enastående Abramović

Marina Abramović, framför ett av sina verk på Moderna Museet i Stockholm
Marina Abramović, framför ett av sina verk på Moderna Museet i Stockholm Foto: Staffan Löwstedt

Ju enklare grepp hon tar till desto starkare blir hennes verk, skriver Joanna Persman om Moderna museets stora Abramović-retrospektiv.

Under strecket
Publicerad

Ulay/Marina Abramovi_ AAA-AAA Performed for television 15 minutes RTB television studio, Liège, Belgium February, 1978

Foto: Courtesy of the Marina Abramovi_ Archives Bild 1 av 5

The Artist is Present Performance 3 months The Museum of Modern Art, New York, NY 2010

Foto: Marco Anelli, Courtesy of the Marina Abramovi_ Archives Bild 2 av 5

Ulay/Marina Abramovi_ Relation in Space Performance 58 minutes XXXVIII Biennale, Giudecca, Venice July, 1976

Foto: Jaap de Graaf, Courtesy of the Marina Abramovi_ Archives Bild 3 av 5

Marina Abramovi_ Balkan Baroque Performance 4 days, 6 hours XLVII Biennale Venice June, 1997

Foto: Courtesy of the Marina Abramovi_ Archives Bild 4 av 5
Bild 5 av 5

Hur är det att växa upp i ett hem, där föräldrarna hatar varandra så mycket att de sover med varsin laddad pistol på nattduksborden? Hur är det att vara dottern till en mamma som delar ut örfilar och slag så ofta att blåmärken inte försvinner mellan omgångarna? Vad händer när pappan ger en revolver i födelsedagspresent till sin 13-åriga dotter?

Det behöver de flesta barn förhoppningsvis aldrig erfara. Marina Abramović upplevde det. Hon föddes 1946 i Belgrad i forna Jugoslavien, en smutsgrå kommunistisk diktatur med Tito vid makten. Föräldrarna var krigshjältar. Det gav dem förmåner, som bland annat ett våningsplan mitt i stadskärnan. För Marina var det ett privilegierat helvete.

Annons
Annons
Annons