Bolagsverket: ”Helt fel marknadsföring”

Låg kreditvärdighet och svårighet att bygga en kundbas. Bolagsformen SUF som Panlegis säljer är ett dåligt alternativ för de flesta oerfarna småföretagare. Det säger flera experter som SvD Näringsliv talat med.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
”Att marknadsföra sin tjänst som ett aktiebolag som Panlegis gör är helt fel och det har vi också påtalat för dem” säger Bolagsverkets chefsjurist Elisabeth Lagerqvist.

”Att marknadsföra sin tjänst som ett aktiebolag som Panlegis gör är helt fel och det har vi också påtalat för dem” säger Bolagsverkets chefsjurist Elisabeth Lagerqvist.

Foto: Bolagsverket/Fredrik Sandberg/TT
Elisabeth Lagerqvist, chefsjurist på Bolagsverket.

Elisabeth Lagerqvist, chefsjurist på Bolagsverket.

Foto: Bolagsverket
”Många som startat sådana bolag blir besvikna när de inser hur svårt det är att skaffa banktjänster och ibland även leverantörer och kunder”, säger Richard Damberg, kreditexpert på UC.

”Många som startat sådana bolag blir besvikna när de inser hur svårt det är att skaffa banktjänster och ibland även leverantörer och kunder”, säger Richard Damberg, kreditexpert på UC.

Foto: Pressbild
Annons

SvD Näringsliv har tidigare berättat om hur kunder till Maltabolaget Panlegis anser sig ha blivit utsatta för missvisande marknadsföring och lurade på tusentals kronor.

Panlegis förmedlar bolag, i första hand SUF – ett aktiebolag i Storbritannien med en filial i Sverige.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons